A kommunisták fehérterrort vizionáltak

’56 egyik legellentmondásosabb eseménye a Köztársaság téri pártház ostroma. Tulipán Éva történészt kérdeztük.

fib
2014. 11. 25. 13:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az események rekonstrukciójakor a forradalmat követő időszakban született, nem kimondottan objektív iratanyagra támaszkodott. Hogyan tudta kiszűrni a hitelesnek tűnő forrásokat?
– A kutatás során felhasznált iratanyagok nagy része a megtorlás idején keletkezett. A Köztársaság téri ostromot sok éven át a politikai propaganda részeként használták fel. A fellelhető vallomások ennek megfelelően torzítanak, hiszen a perekhez készültek, így többnyire célzatos kérdésekre adott válaszokból állnak, amelyek ráadásul nem is azonnal kerültek lejegyzésre, jó részük utólagos konstrukció. Eörsi László Köztársaság tér 1956 című, 2006-ban megjelent könyve kapcsán komoly polémia alakult ki a történész szakmán belül, hogy miként kezelhetők ezek az iratanyagok. Én legtöbbször a perek során tanúként beidézett védők, vagyis a pártházat védő katonák, karhatalmisták és rendőrök vallomására támaszkodtam, ezeket próbáltam összevetni egymással, illetve az egyes tanúk különböző időkben tett nyilatkozatait hasonlítottam össze.

– A pártház ostroma számos mítoszban él tovább a mai napig. Létezik egyetlen, „központi\" narratíva, vagy ahány emlékezet, annyi különböző változat?
– Nagyon nehéz pontosan rekonstruálni az eseményeket. A téren bámészkodók vagy az ostromban részt vevők álláspontját kihámozni az iratokból szinte lehetetlen, hiszen ők vádlottként szerepeltek a perekben, és egyáltalán nem biztos, hogy valóban elkövették azokat a tetteket, amelyekkel megvádolták őket. És ne felejtsük el, van magánemlékezete a pártházat védőknek is, ami nem feltétlenül fedi a hivatalos propagandát. Hiába voltak ők a hatalom berkein belül, tragédiájukat és traumáikat ugyanúgy felhasználta a megtorlógépezet, mint az ostromlókét. Érdekes, hogy a pártház védelmét miként alakították hősi mítosszá, annak ellenére, hogy az esemény nem sok hősi elemet tartalmazott. Az ostrom és a védekezés bizonyos részeit teljes homály fedi, ám ami rekonstruálható, abból kiderül, hogy az egész nagyon szervezetlen, esetleges volt. Jó példa erre, hogy már az ostrom kezdetén szembe kerültek egymással ugyanannak a fegyveres testületnek a tagjai. A pártházban rendőr ruhába bújt karhatalmisták voltak, a kaput rendőrök védték, ám az ő igazoltatásukra is egy rendőregység érkezett a VIII. kerületi őrsről. Ez a szembenállás odáig fajult, hogy a bent lévők közül valaki végül kézigránátot dobott el az előcsarnokban, majd a védők a menekülők közé lőttek, tüzet nyitva saját embereikre is. Ezt az epizódot később egy kreált túszdrámajelenettel igyekeztek elfedni.

– Október 30-án már viszonylagos fegyvernyugvás volt a városban, miért éppen ekkor támadták meg a pártházat?
– Az ostrom konkrét előzménye az volt, hogy visszavonták azt a szovjet páncélost, ami az épület előtt állt. A szovjetek 30-án kivonultak Budapestről, így ez a védelmi rendszer megszűnt. De természetesen számos egyéb előzményt is feljegyezhetünk. A karhatalmisták ki-kilőttek a forradalom napjaiban, és intenzív propagandatevékenység is folyt az épületben: páncélkocsin szállították ki az épületből az Esti Budapest számait. Nagy volt a jövés-menés, ami felkelthette a környékbeli forradalmárok figyelmét.

– Az ostrom kezdetén kézifegyverekkel lőtték az épületet, majd váratlanul harckocsik érkeztek az épülethez.
– Ez volt a második momentum, amikor a hatalom erői egymással szemben találták magukat. A pártház felmentésére küldött harckocsik egy része tüzet nyitott az épületre. A későbbi perekből, amelyek alapján megpróbáltam rekonstruálni az eseményeket, nem derült ki egyértelműen, hogy miért, kinek a parancsára tüzeltek. Érdekes egyébként, hogy harckocsik katonáit mintha nem is igazán akarták volna elítélni a megtorlás során, hiszen viszonylag enyhe büntetést kaptak. Holott a szakértők egyértelműen megállapították, hogy az épület kézifegyverek ellen védhető lett volna, az ostromot a harckocsik beavatkozása döntötte el.

– Mintha az aktuális vezetés teljesen magára hagyta volna a pártház védőit. Nem is igyekeztek megakadályozni az ostromot?
– A rekonstruált történetek alapján úgy tűnik, komoly vita alakult ki a pártház vezetése és a Honvédelmi Minisztérium között arról, hogy ki vállalja a felelősséget azért, hogy a nagyrészt fegyvertelen tömeg ellen fegyverrel lépjenek fel. Ebben az időben már viszonylagos fegyvernyugvás volt a városban, a lövések zaja messzire elhallatszott, így nagyon sok bámészkodó gyűlt össze a téren. Mosonmagyaróvár és más sortüzek után pedig senki sem akarta felvállalni a fegyveres oszlatást.

– A történet ellentmondásai kapcsán akár szimbolikusnak is tekinthetjük a pártház vezetőjének, Mező Imrének máig tisztázatlan halálát.
– A hivatalos álláspont szerint Mező Imrét, miközben parlamenterként fehér zászlóval kilépett a pártház kapuján, hogy a megadásról tárgyaljon, az ostromlók lelőtték. Ugyanakkor a peranyagból előkerült kórlapja, illetve a kezelőorvosának tanúvallomása alapján egyértelműnek tűnik, hogy hátlövés okozta a halálát. Ráadásul a védők tanúvallomásaiban közel sem olyan egységes a parlamentertörténet, mint ahogy azt a leírás alapján gondolnánk. Könnyen elképzelhető, hogy a korábban említett túszejtéshez hasonlóan, Mező Imre halálos sebesülésének története is utólagos konstrukció.

– Hogyan vált mindez a politikai propaganda részévé, és mennyire vette át a közösségi emlékezet helyét a hivatalos változat?
– Olyan mértékben biztosan nem, ahogy szerették volna. Ha megnézzük az ’56 végi, ’57 eleji sajtóorgánumokat, ezekben a Köztársaság téri ostrom egy nagy láncolat részeként jelenik meg, amelyet a kommunistákkal szembeni országos pogromként igyekeztek értelmezni, visszacsatolva a fehérterror eseményeihez. Ez biztos, hogy nem lett része a közösségi emlékezetnek. Nem vitás, a kommunisták országszerte valóban tarthattak a megtorlásoktól, ám ahogyan mindezt a sajtó tálalta, kiegészülve a perekkel, az a jól felépített atrocitás-propaganda része volt. Az ostrom pedig még az utólag beillesztett epizódok nélkül is kiválóan alkalmas volt e célra. Gondoljunk csak a téren jelen lévő nyugati újságírók az egész világot bejárt képeire, amelyeket aztán a hatalom ismét a saját céljaira használt fel, mint például az amerikai John Sadovy fotóit. A hivatalos változat szerint a képein az ostromlók által kivégzett hat karhatalmista szerepel. Valójában közülük egyvalakit lőttek le, akit ugyan azonosítottak, de a holtteste sosem került elő, amivel a propaganda nem törődött, a per során a hiányzó holttestnek sem tulajdonítottak nagy jelentőséget. A forradalom alatt nagyon sokan a fejetlenség, a szervezetlenség következtében haltak meg, a magyar katonák több mint 60 százaléka a szovjet katonák áldozata lett, nagy részük fegyvertelenül. Ezen analógiák segítségével pontosabb képet kaphatunk a Köztársaság téri eseményekről. Hiszen az ostrom nem légüres térben zajlott.

 

– Mit jelent számunkra a tér napjainkban?
– Az emlékezés és a felejtés helye lett egyszerre. A Hollós Ervin és Lajtai Vera által írt, az ostrom történetét a hatalom szempontjai szerint feldolgozó, 1974-ben megjelent kötetben a szerzők arról keseregnek, hogy a felejtés martaléka lett az ostrom helyszíne. Ehhez képest ma már valóban semmi sem utal az október 30-i eseményekre. A szobrok eltűntek, az épület az enyészeté lett. Az egyetlen, ami felidézi az ostromot, az Jean-Pierre Pedrazzini, az ostrom alatt halálos sebet kapott francia fotós mellszobra és márványtáblája. Az ő emlékét Franciaország is tovább ápolja. Itthon a hivatalos emlékezet, úgy tűnik, a felejtést választja. Paradox módon az ’56-os eseményeket az egykori pártház jelenlegi, elhagyott, lepusztult állapota idézi fel mégis. Tavaly kapta fel a sajtó a hírt, hogy az épületből kiköltöző MSZP az iratok egy részét egyszerűen hátrahagyta, ez is a felejtés, az emlékektől való szabadulás felé mutat leginkább.

– Ezek szerint az ostrom máig vitatott eseményei nem válhatnak a forradalom emlékezetének részévé?
– A forradalom fegyveres konfliktus volt, annak minden borzalmával együtt. Azt azonban fontos hangsúlyoznunk, hogy a sokat emlegetett lincselésekről nem áll rendelkezésünkre elegendő információ. A Köztársaság téri áldozatok jó része minden bizonnyal az ostrom, a fegyveres összecsapás során vesztette életét. A fotókon is ábrázolt hullagyalázás rettenetes, menthetetlen cselekedet, de nem lincselés. Ez alapján egészen más az ostrom mérlege, mint ahogy az a propagandában megjelent. Papp András és Térey János a Köztársaság téri eseményekről szóló, Kazamaták című drámáját értelmezve Radnóti Sándor vetette fel először a Bastille-párhuzamot az ostrom kapcsán. Ez rendkívül érdekes analógia, hiszen a Bastille ostromakor számtalan lincselés történt, levágott fejekkel meneteltek a forradalmárok, ez a nap mégis Franciaország nemzeti ünnepévé vált. Ők azt a részét felejtették el, ami nem illeszthető be a dicsőséges forradalom narratívájába. Félreértés ne essék, nem arra célzok, hogy ünnepelnünk kéne a Köztársaság téri eseményeket, csupán azt akarom érzékeltetni, hogy az emlékezés és a felejtés minden esetben szelektív.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.