– Nem túlzás azt állítani, hogy hasonló kiállításra még nem volt példa Magyarországon. Honnan jött az ötlet?
– Valóban, ennek a területnek a kortárs kultúrájával nagyon kevesen foglalkoztak eddig nálunk. Voltak kiállítások persze, amelyek a médiaművészet felől közelítettek a most lezajló ugrásszerű, a látás és az észlelés élményét gyökeresen átformáló fejlődéshez, de mi sokkal inkább a technika, a kereskedelmi és művészeti hackek szempontjából vizsgáljuk a számítógépesjáték- vagy más néven a gamerkultúrát.
A fő hajtóerőt a kiállításhoz pedig az adta, hogy jelenleg láthatóan komoly változás zajlik annak köszönhetően, hogy megjelentek olyan új fejlesztések, mint például a virtuális valóságokban való barangolásokra alkalmas headset, az Oculus Rift, a sokat emlegetett okosszemüveg, vagyis a Google Glass, és a Sony által bejelentett virtuálisvalóság-szemüveget, a Project Morpheust is nagy érdeklődés övezi. Tehát egymás után jelennek meg a látáshoz kapcsolódó, virtuális valóságkiterjesztő technológiák.
Régóta foglalkozunk a Kitchen Budapest (Kibu) közösségével a látáshoz kapcsolódó kérdésekkel, és a kiállítás végén helyet is adtunk egy olyan válogatásnak, ahol sci-fi filmekből kivágott részleteken keresztül mutatjuk meg, hogy 10-20-30 éve milyen eszközöket álmodtak meg az emberek – amelyek most lényegében már itt vannak. A kiállítás arra irányítja rá a néző figyelmét, hogy mire használhatja ezeket az eszközöket az átlagos felhasználó, és azt is be akarjuk mutatni, hogy hogyan nyúlnak ezekhez az ötletekhez a művészek, miként értelmezik újra ezeket a technikai fejlesztéseket.
– A Harry Potter-filmekből is ismert megelevenedő magazincímlapok élménye is átélhető a kiállításon, hiszen a Layar techológia segítségével elég csak az okostelefonnal egy gyors szkennelést végezni a borítón, és máris számtalan pluszinformáció elevenedik meg a készülékünkön. Mennyire van ez esetben például szó látványosságról vagy kereskedelmileg is hatékony megoldásról?
– A kiállítás alapkoncepciója, hogy egyfelől bemutatjuk a szigorúan kereskedelmi célú fejlesztéseket, másfelől azt, ahogy ezeket a művészek „meghackelik”. Az említett Layar technológia például mára már világszerte stabillá és elterjedtté vált, nagyon sok magazin jelenik meg ilyen „mozgékony” címlappal, nálunk viszont még nem vált elfogadottá. Az a lényege, hogy nem fix kódot látok a címlapon, hanem maga a címlapfotó a kód és a kép különböző részei rajzolják ki, amit a kamerámmal leolvasok, és ennek köszönhetően videók, hanganyagok és más tartalmak is hozzáférhetővé válnak, valamint ez szinte megtízszerezi az oldalszámot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!