– Első regényével kívülállóként érkezett az irodalomba. Azóta eltelt egy év, hogyan reagált az irodalmi élet a Kötter-jelenségre?
– Először a nagy jobb- és baloldali politikai lapok fedeztek fel maguknak. Talán azért, mert a könyvem társadalmi jelenségeket elemzett, és emiatt közelebb érezték magukhoz a szöveget. Mindenesetre élénkebb és érzékenyebb érdeklődést mutattak eleinte, mint az irodalmi folyóiratok. Az pedig, hogy politikai családtól függetlenül kedvelték a könyvet, külön örömmel töltött el. Ezt követően a fiatal kritikusgeneráció jelentkezett pozitív kritikákkal, majd az Élet és irodalomban is megjelent egy inspiratív írás a könyvemről. Tulajdonképpen a feminista portálokat leszámítva negatív kritika nem is született, azt hiszem. A nagy, kanonizált irodalmi lapok ugyan nem vettek tudomást a kötetről és erről a jelenségről, de ha emiatt hiányérzetem is támadt volna, Tandori Dezső méltató recenziója mindent felülírt.
– És hogyan fogadta az írótársadalom?
– Nem ismerem az írótársadalmat, nem vagyok napi szintű kapcsolatban irodalmárokkal. A mestereim, Szécsi Noémi, Cserna-Szabó András és Márton László minden egyes fejezetet elolvastak, tanácsokkal láttak el. Rajtuk kívül Papp Sándor Zsigmond mutatott még élénk érdeklődést a könyvem iránt, de másokkal nem állok közelebbi kapcsolatban. Én teljesen kívülálló vagyok, és megértem az írókat, nem együtt szocializálódtunk, miért barátkoznának velem?
– Nincs is önben igény, hogy belépjen ebbe a körbe?
– Ez a szekér már két okból is elment. egyrészt nem jártam végig a klasszikus bölcsészkar, JAK stb. utat. Másrészt nem szeretnék tüntetésekre járni középiskolásokkal és biciklis futárokkal, főleg nem úgy, hogy közben egy vélt vagy valós elvárásnak akarok felnőtt fejjel megfelelni, és eszem ágában sincs újraélni a fiatalkoromat, legalábbis így biztosan nem, miközben kínos selfie-ket küldözgetek és teszek fel a Facebook-oldalamra (lássátok feleim, én is itt vagyok!). Visszatérve a kérdésére, a válaszom: nincs.
– Említette a társadalomkritikát, amely második könyvében mintha tovább fokozódott volna. Szándékosan helyezett nagyobb hangsúlyt erre?
– A Dögkeselyűket és a Rablóhalakat nyolcvan százalékban egyszerre írtam meg. Amikor elkezdtem kiválogatni az első kötet novelláit, Robert Altman Rövidre vágva című filmje jutott eszembe. Nem akartam egy egyszerű novelláskötetet összeállítani. Az emberek nem nagyon szeretik manapság a novellákat, amit a kiadóm, Mészáros Sándor azzal indokolt, hogy az olvasó meg akarja ismerni a könyv hőseit, minden este vissza akar térni hozzá. Ezért kiválasztottam tizennégy írást, és átstrukturáltam azokat úgy, hogy felidézzék a Rövidre vágva világát. Egy olyan zárt univerzumot, amelyben folyamatosan ugyanazok a szereplők kavarognak, eltűnnek, visszatérnek, de nem esnek ki a kötetből. Talán ennek a viszonylagos zártságnak, és az egymással összefüggő történeteknek köszönhető a könyv sikere. A Dögkeselyűk esetében még zártabb világra törekedtem. Leginkább Tar Sándor A mi utcánk című kötete jut róla eszembe, ahol egy láthatatlan narrátor meséli el egyetlen utca történetét.