– Mi a háttértörténete a Novembernek?
Shütz Nikolett: – Rékával az egyetemi előkészítőn, Kopek Rita csoportjában ismerkedtünk meg, egyszerre vettek fel minket textiltervező szakra. Boldizsárral, aki formatervezést tanult, már később, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen kerültünk kapcsolatba. A Gombold újra! pályázat volt az első közös projektünk.
Szenteczki Boldizsár: – Hasonló dolgok inspirálnak mindhármunkat. Úgy gondolom, nincs sok különbség a formatervezés és a ruhatervezés metódusa között, de engem alapvetően nagyon érdekel a különböző dizájnterületek egymásra hatása, az azok közötti átjárhatóság is. A Gombold újra! jó lehetőség volt arra, hogy éles helyzetben próbáljuk ki magunkat, és nem utolsósorban motivált minket az is, hogy a kifutón lássuk viszont a ruháinkat.
– Kollekciótokat az 1989-es prágai bársonyos forradalom ihlette.
Sz. B.: – Ez volt ugyan a kiindulópont, de átfogóan próbáltuk vizsgálni a lázadás, a tüntetés jelenségét, amely nemcsak a világban, de itthon is erős aktualitással bír. Bár a Gombold újra! pályázatra készítettük el ezt a kollekciót, de esszenciálisan minden benne van, amit a November névre keresztelt márkával képviselni szeretnénk. Nagyon erősen hat a munkáinkra az underground és hiphopkultúra, a sötétebb hangulatú, markáns filmek, az emberi ösztönök nyers működése.
S. N.: – Ezért is választottuk márkanévnek a Novembert, mert hangzásában is tükrözi mindezt.
– Fekete, ijesztő formavilágú, arcot takaró ruhákról, igazi forradalmi viseletekről beszélünk. Nem féltetek, hogy esetleg rosszul sülhet el a jelentkezésetek?
S. N.: – Merész húzás volt a részünkről, de azért persze volt bennünk is némi félelem, hogy miként is fognak reagálni a munkánkra.
Sz. B.: – Könnyen el lehet csúszni egy ilyen dologgal. De már a köztes zsűrizésen jó visszajelzéseket kaptunk. Mi magunk is meglepődtünk, hogy a Design Terminál végül nekünk ítélte oda a nagydíját, nagyon örülünk, hogy meglátták benne azt a pozitív üzenetet, amit mi is hangsúlyozni szerettünk volna ezekkel a ruhákkal. Hisszük, hogy a lázadás nem feltétlenül erőszakos, nem is destruktív. Pont ezért vettük a prágai eseményeket alapul, hisz egy békés forradalomról van szó. Ez a kollekció jó eszköz arra, hogy felmutassuk, mennyire fontos kiállni a gondolatainkért, néha szembemenni az árral. Ezáltal fejlődik a világ, a társadalom. Hathatnak sötétnek, erőszakosnak ezek a ruhák, de ez csak amiatt van, mert nyomatékosítani szerettük volna a saját üzenetünket.
S. N.: – Sok kontraszt van a ruhákban, épp a feloldás miatt készült egy fehér változat is. A bársonyos forradalmat nemcsak gondolatiságában használtuk ezekhez a ruhákhoz, hanem a bársonyt mint anyagot is felhasználtuk.
– Milyennek értékelitek az idei Gombold újra! pályázatot?
S. N.: – Ez volt az első év, hogy nemzetközi versenyt hirdetett meg a Terminál. Ezt nagyon jó döntésnek tartom, érződött a nyitottság, a szabadabb gondolkodás.
– Mik a legfontosabb terveitek a márkával kapcsolatban?
Sz. B.: – A mentorprogram révén a vállalkozásunk jogi és marketinges részében kaphatunk sok segítséget. Nemzetközi és hazai piacon egyaránt szeretnénk értékesíteni a ruháinkat. Itthon még mindig nagy piaci résnek számítanak a fiúruhák, ezért is terveztünk nekik szóló kollekciót, de a November alapvetően inkább uniszex ruhákat fog kínálni. Első körben a kezdő kollekciónkat szeretnénk kicsit leegyszerűsíteni, eladhatóbbá tenni, de újra kell gondolni az anyagokat is, hisz ez egy kifutóra szánt imidzskollekció volt. A stílusjegyek megmaradnak, csak az összeállítás lesz más.
S. N.: – Mielőbb szeretnénk különböző internetes oldalakon jelen lenni, most készülnek a kampányfotók, a lookbook. Februárig szeretnénk elkészíteni a következő kollekciót is.
Sz. B.: – Fontos, hogy a Novemberen belül sok mindent ki akarunk próbálni. Azt a hangulatot, ami meghatároz minket, nem csak ruhákban szeretnénk megfogalmazni. De ezek a projektek még alakulóban vannak.