Kertész Attila bútortervező, Simonfalvi Bence építész és Káloczy Zoltán dizájnmenedzser 2010-ben két másik barátjukkal közösen épp a gazdasági világválság kellős közepén alapították meg stúdiójukat, a Position Collective-ot. Akkoriban nem igazán volt olyan csapat, amely a belsőépítészettől kezdve a bútortervezésen át egészen az arculattervezésig végigvinne egy projektet, így nem kis szerepük volt a dizájnról való gondolkodás megváltoztatásában. Legelső projektjük az egykori Merlin Színház belsőépítészeti átalakítása volt, s ők jegyzik a Hotel Nomuri, a budai Zona és az Innio enteriőrjének kialakítását is. Az induláskor elsősorban a belsőépítészeti projektekre koncentráltak, a bútornak kisebb szerepe volt, kísérletként kezelték, amelybe nem szólnak bele a megrendelők, ahol ténylegesen a saját mentalitásuk érvényesülhet. Az első kollekciójuk ennek a hozzáállásnak a jegyében készült el, de ezzel inkább a márkát kommunikálták, a cél még nem az értékesítés volt. A Hypha sorozatot Nguyen Phuong textiltervező közreműködésével hozták létre, ezt a parazita létformák fonalszerű struktúrái inspirálták.
„Az első kollekciónk anyagát elküldtük az egyik legfontosabb dizájnblognak, a Yatzernek, rögtön meg is jelentették, ami óriási visszajelzés volt nekünk. Ez a magyar piacra is elvitathatatlan hatással volt. A világ egyik legnevesebb, amerikai dizájnmagazinja, a Contract is írt már rólunk, és a francia és az angol Elle Decorban is szerepeltek már a termékeink. Ennek révén itthon is felfigyeltek ránk, és bizalmat szavaztak nekünk. Így jöttek az első nagyobb hazai megrendeléseink” – emlékszik vissza a kezdetekre Simonfalvi Bence.
Két-három évvel a válság után megrekedt a belsőépítészeti piac. Lépniük kellett a fiúknak, épp ekkor csatlakozott hozzájuk egy gazdasági szakember is. A terméktervezés és az értékesítés került inkább a fókuszba. Az új irányt 2013-ban egy fém lámpakollekcióval, a Prannal jelölték ki. Indiai úti élmények inspirálták ezeket a tárgyakat, a fémnyomott elemrendszeréből 54-féle típus állítható össze. A siker most sem maradt el: a világítótesteknek óriási sikerük volt a londoni Designjunction szakvásáron. Egy év alatt háromszáz darab talált gazdára.
„Jelenleg is komoly energiát fektetünk a gyártói kapacitásunk növelésére és a nemzetközi piaci jelenlétünk erősítésére. Persze nem akarjuk elhagyni a jövőben a belsőépítészetet sem, a tapasztalataink szerint ez a két terület szépen erősíti egymást. A térszervezési látásmódnak köszönhetően sokkal jobban tudjuk definiálni a tárgyak identitását” – mondja Bence.
Az első három évben a bútorok alapvetően kreatív kooperációk révén születtek meg. A fiúk együttműködtek például a Je Suis Belle és a Use Unused divattervező csapattal. „Egy divattervező egészen máshogy áll egy bútor tervezéséhez, mint egy formatervező: mást tart fontosnak, más részekre összpontosít. Ez azért jó, mert a kreatív koncepció megalkotásakor több nézőpont ütközik, ami egészen izgalmas végeredményt hoz. A BellePosition kollekcióban a speciális savazott és homokfújt eljárással kezelt tükörfelületek az asztalok és a világító állótükör felületein jelennek meg. A fotelt gyapjú filckárpit borítja, amelynek feszes vonalait a fejtámaszrészen a Je Suis Belle által a népi textilművészetből átemelt darazsolásos technikával készült textilstruktúra töri meg. A Use Unused tervezőtrióval közösen alkotott, 62.04 elnevezésű kollekciónkat pedig a hatvanas évek balatoni nyaralóépítészete ihlette” – sorolja Bence.
A Position karakán, mégis letisztult, elegáns tárgyakat kínál, az ötvenes-hatvanas évek klasszikus, modern és szocreál formavilága köszön vissza a bútorokon és a kiegészítőkön, mégis tökéletesen illeszkednek a mostani trendekhez. A fiúk a különböző kollekciók tervezésénél mindig figyelembe veszik azt is, hogy egymással is szépen kombinálhatók legyenek. Az esztétikai érték mellett ezeknél a tárgyaknál fontos szempont a használhatóság. Magas minőségű alapanyagokkal dolgoznak: szeretik a kőris- és a diófát, az acélt, a rezet, a gyapjút. Lakásdekorációs elemekkel is bővítették a termékpalettát nemrég, legújabb kollekciójuk létrehozásánál magyar fazekasmesterekkel működtek együtt. A Muru legfontosabb jellemzője a formai egyszerűsége, amely mellett érvényesülhet az agyag, a máz játékossága is. A tervezők szerint az alapanyag természetes jellege és formálhatósága számtalan lehetőséget rejt magában. A Muru termékcsalád mellett megújult formában tér vissza a 2013-as Pran kollekció is: a lámpák mellett most vázák, gyertyatartók, tálak és egyedi mintájú díszpárnák kerültek forgalomba.
A Position új fotelkollekcióval is jelentkezett a nemrég véget ért Design Héthez kapcsolódva. A Como tervezésekor elsődleges szempont volt egy komfortos és karakteres, mégis tartós bútor megalkotása. A Como fotelek karfás és karfa nélküli verzióban is elérhetők, az X-et formáló acéllábak színe pedig igény szerint változtatható. A Position a kárpitos bútorokat általában projektszinten értékesíti, jelenleg több állami megrendelése is van, például a bécsi ENSZ-negyedben, a Nemzetközi Atomenergia-ügynökségben az egyik szintet a magyar állam ajándékaként ők rendezik be.
„A célpiac jelenleg Nyugat-Európa és Ausztrália, szeretnénk kapcsolatot kiépíteni az északi országokkal, nem engedhetjük meg magunknak a silány minőséget. Pont ezért a gyártást szeretnénk Magyarországon tartani, fontos, hogy hazai kisebb manufaktúrákkal, közepes méretű gyárakkal dolgozzunk, ezáltal gyorsan tudunk reagálni a trendekre, gyorsabb a termékfejlesztés is. Sokkal olcsóbban állíthatnánk elő ezeket a termékeket Kínában, de az alapvető szemléletváltást eredményezne. Számunkra jelenleg fontosabb a minőség és a helyi alapanyagok felhasználása, a környékbeli gyártók foglalkoztatása, egyelőre a kis és középszériás gyártás is kielégíti a felvevőpiaci igényeket” – szögezi le Simonfalvi Bence.
A Position az egyike annak az öt márkának, amely a Design Terminal mentorprogramjában vesz részt. „A márka identitásának és a célpiacnak a meghatározásában, a szervezeti felépítésben, nemzetközi jogi kérdésekben sok segítséget kaphatunk ennek a programnak a révén. Nagyon reméljük, hogy ezáltal még komolyabb előrelépést tehetünk a jövőben” – zárja a beszélgetést a tervező.