Position: rafinált időtállóság

Az egyik legizgalmasabb hazai tervezőgárda bútoraira érdemes odafigyelni.

Son
2014. 11. 18. 11:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kertész Attila bútortervező, Simonfalvi Bence építész és Káloczy Zoltán dizájnmenedzser 2010-ben két másik barátjukkal közösen épp a gazdasági világválság kellős közepén alapították meg stúdiójukat, a Position Collective-ot. Akkoriban nem igazán volt olyan csapat, amely a belsőépítészettől kezdve a bútortervezésen át egészen az arculattervezésig végigvinne egy projektet, így nem kis szerepük volt a dizájnról való gondolkodás megváltoztatásában. Legelső projektjük az egykori Merlin Színház belsőépítészeti átalakítása volt, s ők jegyzik a Hotel Nomuri, a budai Zona és az Innio enteriőrjének kialakítását is.  Az induláskor elsősorban a belsőépítészeti projektekre koncentráltak, a bútornak kisebb szerepe volt, kísérletként kezelték, amelybe nem szólnak bele a megrendelők, ahol ténylegesen a saját mentalitásuk érvényesülhet. Az első kollekciójuk ennek a hozzáállásnak a jegyében készült el, de ezzel inkább a márkát kommunikálták, a cél még nem az értékesítés volt. A Hypha sorozatot Nguyen Phuong textiltervező közreműködésével hozták létre, ezt a parazita létformák fonalszerű struktúrái inspirálták.

„Az első kollekciónk anyagát elküldtük az egyik legfontosabb dizájnblognak, a Yatzernek, rögtön meg is jelentették, ami óriási visszajelzés volt nekünk. Ez a magyar piacra is elvitathatatlan hatással volt. A világ egyik legnevesebb, amerikai dizájnmagazinja, a Contract is írt már rólunk, és a francia és az angol Elle Decorban is szerepeltek már a termékeink. Ennek révén itthon is felfigyeltek ránk, és bizalmat szavaztak nekünk. Így jöttek az első nagyobb hazai megrendeléseink” – emlékszik vissza a kezdetekre Simonfalvi Bence.

Két-három évvel a válság után megrekedt a belsőépítészeti piac. Lépniük kellett a fiúknak, épp ekkor csatlakozott hozzájuk egy gazdasági szakember is. A terméktervezés és az értékesítés került inkább a fókuszba. Az új irányt 2013-ban egy fém lámpakollekcióval, a Prannal jelölték ki. Indiai úti élmények inspirálták ezeket a tárgyakat, a fémnyomott elemrendszeréből 54-féle típus állítható össze. A siker most sem maradt el: a világítótesteknek óriási sikerük volt a londoni Designjunction szakvásáron. Egy év alatt háromszáz darab talált gazdára.

„Jelenleg is komoly energiát fektetünk a gyártói kapacitásunk növelésére és a nemzetközi piaci jelenlétünk erősítésére. Persze nem akarjuk elhagyni a jövőben a belsőépítészetet sem, a tapasztalataink szerint ez a két terület szépen erősíti egymást. A térszervezési látásmódnak köszönhetően sokkal jobban tudjuk definiálni a tárgyak identitását” – mondja Bence.

Az első három évben a bútorok alapvetően kreatív kooperációk révén születtek meg. A fiúk együttműködtek például a Je Suis Belle és a Use Unused divattervező csapattal. „Egy divattervező egészen máshogy áll egy bútor tervezéséhez, mint egy formatervező: mást tart fontosnak, más részekre összpontosít. Ez azért jó, mert a kreatív koncepció megalkotásakor több nézőpont ütközik, ami egészen izgalmas végeredményt hoz. A BellePosition kollekcióban a speciális savazott és homokfújt eljárással kezelt tükörfelületek az asztalok és a világító állótükör felületein jelennek meg. A fotelt gyapjú filckárpit borítja, amelynek feszes vonalait a fejtámaszrészen a Je Suis Belle által a népi textilművészetből átemelt darazsolásos technikával készült textilstruktúra töri meg. A Use Unused tervezőtrióval közösen alkotott, 62.04 elnevezésű kollekciónkat pedig a hatvanas évek balatoni nyaralóépítészete ihlette” – sorolja Bence.

A Position karakán, mégis letisztult, elegáns tárgyakat kínál, az ötvenes-hatvanas évek klasszikus, modern és szocreál formavilága köszön vissza a bútorokon és a kiegészítőkön, mégis tökéletesen illeszkednek a mostani trendekhez. A fiúk a különböző kollekciók tervezésénél mindig figyelembe veszik azt is, hogy egymással is szépen kombinálhatók legyenek. Az esztétikai érték mellett ezeknél a tárgyaknál fontos szempont a használhatóság. Magas minőségű alapanyagokkal dolgoznak: szeretik a kőris- és a diófát, az acélt, a rezet, a gyapjút. Lakásdekorációs elemekkel is bővítették a termékpalettát nemrég, legújabb kollekciójuk létrehozásánál magyar fazekasmesterekkel működtek együtt. A Muru legfontosabb jellemzője a formai egyszerűsége, amely mellett érvényesülhet az agyag, a máz játékossága is. A tervezők szerint az alapanyag természetes jellege és formálhatósága számtalan lehetőséget rejt magában. A Muru termékcsalád mellett megújult formában tér vissza a 2013-as Pran kollekció is: a lámpák mellett most vázák, gyertyatartók, tálak és egyedi mintájú díszpárnák kerültek forgalomba.

A Position új fotelkollekcióval is jelentkezett a nemrég véget ért Design Héthez kapcsolódva. A Como tervezésekor elsődleges szempont volt egy komfortos és karakteres, mégis tartós bútor megalkotása. A Como fotelek karfás és karfa nélküli verzióban is elérhetők, az X-et formáló acéllábak színe pedig igény szerint változtatható. A Position a kárpitos bútorokat általában projektszinten értékesíti, jelenleg több állami megrendelése is van, például a bécsi ENSZ-negyedben, a Nemzetközi Atomenergia-ügynökségben az egyik szintet a magyar állam ajándékaként ők rendezik be.

„A célpiac jelenleg Nyugat-Európa és Ausztrália, szeretnénk kapcsolatot kiépíteni az északi országokkal, nem engedhetjük meg magunknak a silány minőséget. Pont ezért a gyártást szeretnénk Magyarországon tartani, fontos, hogy hazai kisebb manufaktúrákkal, közepes méretű gyárakkal dolgozzunk, ezáltal gyorsan tudunk reagálni a trendekre, gyorsabb a termékfejlesztés is. Sokkal olcsóbban állíthatnánk elő ezeket a termékeket Kínában, de az alapvető szemléletváltást eredményezne. Számunkra jelenleg fontosabb a minőség és a helyi alapanyagok felhasználása, a környékbeli gyártók foglalkoztatása, egyelőre a kis és középszériás gyártás is kielégíti a felvevőpiaci igényeket” – szögezi le Simonfalvi Bence.

A Position az egyike annak az öt márkának, amely a Design Terminal mentorprogramjában vesz részt. „A márka identitásának és a célpiacnak a meghatározásában, a szervezeti felépítésben, nemzetközi jogi kérdésekben sok segítséget kaphatunk ennek a programnak a révén. Nagyon reméljük, hogy ezáltal még komolyabb előrelépést tehetünk a jövőben” – zárja a beszélgetést a tervező.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.