Szex, drogok és vaddisznók az év könyvében, a Holtversenyben

Az eddig fordítóként ismert Totth Benedek Holtverseny című regénye kíméletlen, de nem lehet letenni.

fib
2014. 11. 22. 13:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Centauri tavaly megjelent Jégvágó című regénye olvasásakor úgy éreztem, a szerző olyan nyelvre, olyan világra talált rá, amely szinte ismeretlen a kortárs magyar prózában. A feltűnő idegenség azonban hiteles szöveget eredményezett: az elbeszélő önálló, konzisztens világot hozott létre, így egyszerre lett nagyon távoli, mégis minden részletében átélhető a történet.

Ugyanez a helyzet Totth Benedek regényével is. Azzal a különbséggel, hogy a Holtverseny emelte a tétet: kamasz szereplői – egyikük elbeszélésében – egy olyan világba kalauzolnak bennünket, amely legtöbbünk számára még kevésbé ismert, mint Centauri amerikai vadonja.

 

Az idegenség és az újszerűség persze szorosan összefügg, hiszen ez a közeg épp azért ismeretlen, mert ilyen mellbevágó nyíltsággal és hitelességgel még senki sem mutatta be korábban, és mivel a kép szokatlanul éles, óhatatlanul is hátrahőkölünk.

Kamaszok száguldanak egy vidéki város útjain, részegen, bedrogozva, négy fiú között egyetlen lány, akinek engedékenységével felváltva élnek vissza. A sofőr, Kacsa elkötötte apja sportkocsiját, de nem uralja a járművet, így csak idő kérdése, mikor történik súlyos baleset. Nem is kell sokáig várni, a fiú elgázol egy öregembert. Megállnak szemrevételezni, de a kijózanító pillanat, a sokk elmarad, abszurd kármentésbe torkollik a sztori. Elsőre vaddisznónak nézik az összetört férfit, megpróbálják lehúzni az útról, majd elhajtanak, mintha mi sem történt volna, és az eset – talán az elbeszélőn kívül – senkiben sem hagy nyomot. Innen indulunk.

A szereplők élsportolók, úszók és vízilabdázók. A sport azonban esetükben ugyanolyan tudatmódosító, mint az alkohol, a drogok és a szex. Ezen túl azonban semmit sem jelent, nyoma sincs heroizmusnak vagy diadalnak. Ahogy az élet egyéb területein sem. Teljes érzelmi sivárság jellemzi a lelki és fizikai terror hatalmas rendszerének különféle szintjein megrekedt kamaszokat.

Kacsa újgazdag családját a szilikonmellek, a sportautók és a fegyverek határozzák meg. A vízilabdázó Bóját mindenki válogatott bátyjával piszkálja, s hogy utolérje a kényszerű példaképet, a fiú doppingolni kezd. Niki és Viki mindenkinek felkínálja magát válogatás nélkül. Bandibá, a brutális úszóedző fizikai erőszakkal sarkallja jobb teljesítményre a versenyzőit. Zolika tökéletes áldozat. A névtelen elbeszélő pedig, bár pontosan érzékeli környezetének kíméletlen valóságát, képtelen a reflexióra, így az erkölcsi aggályok őt sem kötik.

A Holtverseny világában a moralitás értelmezhetetlen fogalom. Valódi következmények hiányában a kamaszok a valóságtól eloldozott szabályok szerint játszanak. Cselekedeteikhez és azok következményeihez nem rendelhetők hozzá a jó és a rossz fogalmai, mert számukra ezek nem létező értékek. Az olvasó szempontjából ez olyan, mintha a víz alá merülve igyekezne képet kapni a medence partján létező valóságról. A szereplők csak úsznak, nem befolyásolja őket a vízen kívüli világ – amely talán nem is létezik.

Mindez azonban hosszú távon nem tartható fenn. A kiüresedett mindennapok egyre brutálisabbá váló piszkálódást és versengést eredményeznek, és végül megtörténik a regény univerzumához mérten értelmetlen tragédia. De megtisztulást ez sem hoz, sőt az erőszak örvényébe került kamaszok egyre mélyebbre merülnek, és még a könyv elején hallucinált vaddisznó is visszatér, hogy bosszút álljon. Az epilógusként is olvasható finálé elvarr ugyan bizonyos szálakat, az elbeszélő – aki ugyanúgy nyakig merült a nihilben, mint társai, de velük ellentétben nem vált gyilkossá – akár feloldozást is nyerhetne, ha felismerné helyzetét, ő azonban csak úszik tovább: „Nem bírok megállni.”

A lezáratlanság, az örök körforgás lehetősége logikus következménye a szövegnek, és fokozza a Holtverseny nyomasztó hangulatát. Sosem lehet vége, ebből a közegből lehetetlen kitörni – üzeni a regény. A szereplők nyomorúságos üressége nem járulékos probléma, hanem létezési mód. Ez az, amit olvasóként nagyon nehéz megemészteni. És amivel talán könnyen vitába is szállnánk, ha a regény nem tálalná mindezt pokolian hitelesen.

Totth Benedek elbeszélője ellentmondást nem tűrően erős nyelven szólal meg, ami az utolsó szóig hitelesíti a regény világát. A kamaszok nyelvét pontosan belőni szinte lehetetlen, a legtöbb próbálkozás általában kínos kudarcba fullad, a Holtverseny azonban úgy hozza létre a szereplők sajátos szövegvilágát, hogy a nyelvezet az első pillanattól kezdve a történet egyetlen lehetséges megjelenési formájának tűnik.

Még akkor is, ha a túlzások miatt sokszor úgy érezzük, a szöveg egy hatásvadász amerikai botrányfilm jelenetét erőszakolja a magyar valóságra, ha váltig állítjuk, ilyen kamaszok itthon nem léteznek. Csakhogy ez nem szociografikus ifjúsági regény, hiába szól kamaszokról, a teljes nihil – éppen a szöveget már-már példázattá alakító túlzások, a felfokozott narráció következtében – általános emberi problémává szélesedik. Az értékek teljes lebontásával a szöveg ez értékek szerepére kérdez rá. Mi történik, ha mindent meg lehet tenni következmények nélkül?

Ám ne feledjük, ahogy a szleng elbeszéléssé formálása, úgy a moralizálás is komoly veszélyeket rejt magában. A Holtverseny azonban ezt a csapdát is elkerüli, és a didaxis legapróbb jele nélkül, a történet természetes részeként fogalmaz meg rendkívül erős állításokat az értékek szerepéről, a jelenkori tompultságról. És ez teszi a regényt kiemelkedő munkává. Korunk értékválságát ennél lazábban, és épp ezért ijesztőbben talán nem is lehetne megfogalmazni.

Az elmúlt időszakban egymás után bukkantak fel a meglepően új és erőteljes hangon megszólaló szerzők a kortárs magyar prózában. Közéjük lépett most be Totth Benedek az év egyik legkegyetlenebb és legjobb könyvével.

(Totth Benedek: Holtverseny, Magvető Kiadó, 2014, 248 oldal, 2999 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.