Tiltott táncok: kommunista rongylábak

Meddig mehet el egy szociálisan érzékeny sármőr? Forradalom egy pajtában Ken Loach utolsó filmjében.

Szathmáry István Pál
2014. 11. 13. 8:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gralton megtestesített mindent, ami szeretni és gyűlölni lehet az idealistákban: elkötelezett baloldali volt, vagyis ellenfelei – az egyház és a helyi potentátok – számára tűrhetetlen kommunista, az életét a társadalmi egyenlőtlenség elleni küzdelemnek szentelte, miközben számos embertársa életét kavarta fel alaposan maga körül.

Ez a nyughatatlan népvezér tér vissza amerikai emigrációjából ír szülőföldjére idős édesanyjához a harmincas évek elején. Az ország épp csak kezd magához térni a testvérháború okozta sokkból, ám a látszatbéke felszíne alatt tovább izzik a feszültség, és az indulatokat nem csupán a britekhez és az új ír államhoz való viszony fűti, hanem a szociális méltánytalanságok okozta elégedetlenség is.

Gralton érkezése aztán alaposan felkavarja az állóvizet, hiszen mindkét oldal – a fortyogó baloldaliak és az egyházzal karöltve kormányzó helyi politikai elit is – jól emlékszik arra, hogyan vert tanyát a lázadás szelleme korábban abban a táncházban, amit ő és a társai a közösség javára építettek.

Mert a kissé félrevezető címmel szemben nem csupán arról van szó, hogy ebben a közösségi térben – aminek kapuit a felforgató Gralton a fiatalok nyomására ismét szélesre tárja – a polgári tánclépések akarják elgáncsolni a fekete zene vad ritmusára vonagló rongylábakat, hanem arról is, hogy a születőben levő új rend mennyire lesz képes féken tartani a másként gondolkodókat.

Loach persze – szokásához híven – leteszi a garast a szociális egyenlőség harcosai mellett, de szerencsére ezt nem túl didaktikusan teszi, mi több a film két pap szereplője – Gralton kérlelhetetlen ellenlábasa, az idősebb Sheridan atya és fiatalabb, haladáspárti Seamus atya – tűnik a két legkidolgozottabb karakternek. Talán még Gralton édesanyja az, aki egészen hús-vér szereplőként van jelen a vásznon, míg a film többi szereplője – a főszereplőt is beleértve – inkább a határozottan tézisfilm benyomását keltő mozgóképes manifesztum virgonc illusztrációinak tűnnek.

Ettől még szép és hiteles film született, az apró részletekre is ügyelő korrajz mellett Loach a humor különféle regisztereit is értő kézzel keveri a szellemes párbeszédektől a burleszkbe hajló rendőrös üldözési jelenetig, csak éppen igazi megrendülést nem okoz ezzel a kétségkívül tisztes szándékkal elkészített hattyúdalával.

(Tiltott táncok. Színes, feliratos, angol–franciaír filmdráma, 109 perc, 2014. Rendező: Ken Loach. Forgalmazó: Mozinet)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.