Újraalapítaná az Iparművészeti Múzeumot Cselovszki

Cselovszki Zoltán hétfőn vette át az Iparművészeti Múzeum főigazgatói teendőit, terveiről beszélt.

rKissNelli
2014. 11. 12. 8:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Logikusnak tartom a minisztérium lépését. Volt egy sikertelen vezetői pályázat, és az épület, az intézmény állapota is szükségessé tette, hogy legyen a múzeum élén egy vezető – mondta hétfői kinevezéséről Cselovszki Zoltán építész, akit határozatlan időre bíztak meg az intézmény vezetésével, miután áprilisban jelentkezés híján sikertelen lett az igazgatói pályázat. A megbízott főigazgató továbbra is együtt dolgozik majd Baán Lászlóval, aki miniszteri biztosként májustól felügyelte a múzeum szerkezeti, működési átalakulását. Mindaddig részt vesz majd az intézmény stratégiájának alakításában, ameddig megbízott vezető áll a múzeum élén. Cselovszki kitért rá, hogy régi az ismeretsége Baán Lászlóval és nagyra tartja a Szépművészeti Múzeum élén végzett munkájáért. Elmondása szerint még nem tudja, mikor, de új pályázatot ír majd ki az Iparművészeti Múzeum igazgatói posztjára minisztérium, amelyen ő is szeretne indulni.

Az új főigazgató elmondta: alapvetően Lechner Ödön tervezte szecessziós műemléképület rekonstrukciójában gondolkodik a minisztérium, az építész-főigazgató első feladata a rekonstrukciós terv felülvizsgálata lesz. A tervet pályázaton választotta ki a múzeum korábbi vezetése. Ezt nem akarják elvetni, de bizonyos funkciókat átgondolnának a tervben,  az új főigazgató szerint nem biztos, hogy szükség lesz például az alagsorban konferenciateremre. Mindenképpen vissza kellene kerülnie a rossz állapota miatt eltávolított lanternatoronynak az épületre, hiszen a rekonstrukció az eredeti állapot lehetőség szerinti visszaállítását jelenti. Sok sürgős javítanivaló is van az épületen, és központi kérdés Cselovszki szerint a Zsolnay Manufaktúrával való viszony rendezése. – Ha a gyár nem fejleszti az új uniós szabványok szerint a termékeit, különben nem készítheti el a Zsolnay-épületkerámiák pótlását – hívta fel a figyelmet. A múzeum fíliáira, így a Ráth-villára is gondolnának az új koncepció kialakításakor. Cselovszki elmondása szerint a Ráth-villa felújítás után lehetne alkalmas új funkciók ellátására. Hogy mi lehetne az, arra több ötlet van; mások mellett, hogy a több múzeum gyűjteményében és magángyűjteményekben szétszórva létező Ráth-gyűjteményből időszaki kiállítást rendezzenek itt.

A teljes felújítás egy-két évig előreláthatóan nem kezdődik meg, legalább ennyi idő aktív működésre mindenképpen készülnek a jelenlegi adottságokkal. Mint mondta: meg kell harcolni a rekonstrukciós forrásokért, ehhez viszont először azt kellene megállapítani, hogy mennyibe kerülne a rekonstrukció – Úgy tekintem, hogy újra el kell indítani ezt folyamatot. Szeretnék elfogadtatni a kormánnyal egy programot egy XXI. századi iparművészeti múzeumról. A rekonstrukciót eszköznek tekintem, a cél a versenyképes, XXI. századi Iparművészeti Múzeum létrehozása, ami a múzeum működésének újragondolását, a múzeum „újraalapítását” jelenti.  – mondta. – Élményt kell gyártani a közönségnek, és ehhez itt döbbenetes muníció van. – vélte. Az épület állapotát és az előző vezető által gerjesztett külső és belső konfliktusok rendezését nevezte égető kérdésnek. A kisebb javításokra elmondása szerint megvan a forrás, az intézmény finanszírozása biztosított.

Az irányok Cselovszki elmondása szerint a nyitás a kortárs dizájn, iparművészet és újabb gyűjteményi műfajok felé, a múzeumpedagógia és a rendezvények fejlesztése és a nemzetközi kapcsolatok fellendítése, mert a budapesti intézménynek – a világban  harmadikként alapított iparművészeti múzeumának – gyűjtemény minősége alapján sokkal előkelőbb helyet kellene elfoglalnia a múzeumok listáján, amely eldönti, hogy kit részesítenek előnyben a külföldi intézmények, ha műtárgyat kérnek kölcsön tőlük. A rövidtávú kiállítási tervek felülvizsgálata és a 2015. évi munkaterv elfogadása is feladata Cselovszki Zoltánnak, aki a múzeum jelenlegi személyi állományára támaszkodna elsősorban. Szerinte megvan az intézményben a szellemi potenciál egy XXI. századi iparművészeti múzeum létrehozásához.

Az Esterházy-gyűjtemény kapcsán azt mondta: egyetért azzal, hogy ha azt szeretnénk, hogy ne csak Budapesten legyenek erős intézmények, élettel kell megtölteni a megújult helyszíneket, és ennek érdekében múzeumokból is ki kell kerülni tárgyegyütteseknek. – A megfelelő forrásokkal és szakemberekkel létrehozható Budapesten kívül is olyan intézmény, ahol a tárgyak restaurálhatóak – mondta. Ismert, hogy elődje, Takács Imre arra hivatkozva mondott le januárban, hogy az Esterházy-gyűjtemény a fertődi Esterházy-kastélyba kerül a múzeumból. Cselovszki ugyanakkor hangsúlyozta: legtöbbször nem kerülnek miniszteri, államtitkári szintre a hasonló ügyek, hanem a szakma szintjén születik megegyezés, és ő is ezt tartja szerencsésnek. –  Az ország legnagyobb gyűjteményei nyilván nem szaladhatnak szét, ez sehol a világon nincs így. De egyedileg lehet jó döntéseket hozni  – vélekedett. A főigazgató tervei között hangsúlyos szerepet kapnak a gyűjteményekhez és a kiállításhoz kapcsolódó tematikus programok, de együttműködnek majd a Design Terminállal és kiállítások – például a jövő évi Iparművészeti Nemzeti Szalon – rendezésében a Magyar Művészeti Akadémiával is. Az Iparművészeti Múzeumban november 20-tól látható a száz éve elhunyt Lechner Ödönre, az Iparművészeti Múzeum tervezőjére (Pártos Gyulával közösen tervezték az épületet) emlékező kiállítás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.