Zanussi Európája

Krzysztof Zanussi világhírű rendező szerint minden hibájával együtt is a nyugati életforma a legméltóbb.

Szathmáry István Pál
2014. 11. 29. 9:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A neves rendező a világ számos pontján tart előadásokat, mesterkurzusokat, így komoly rálátása van a kultúrák közötti különbségekre. Mint azt a csütörtök esti beszélgetésen elmondta, a történetmesélés különbözőségében lehet többek között megfogni Kelet és Nyugat eltérő világszemléletét. Példaként a halál motívumát említette, ami szerinte sohasem jelenhetne meg közvetlenül egy indiai filmben, csupán úgy, hogy bizonyos szereplők beszélnek róla. Zanussi kitért az anekdoták különbözőségére is, utalva arra, hogy egy orosz vagy egy angol csattanós történet eltérő voltát gond nélkül felismerjük. Maga is megosztott egy tanulságos anekdotát a közönséggel, mely a szent és a hétköznapi sajátos keleti viszonyát illusztrálja. Egy alkalommal Ázsiában járva sofőrje a szent majmok szentélyébe vitte el, majd a kezébe nyomott egy husángot. Látva a rendező értetlenségét a sofőr elmondta: igaz, hogy ezek szent állatok, de ha meg akarják karmolni az embert, nincs mit tenni, meg kell ütni őket. Kelet és Nyugat viszonya és a sokszínűség kapcsán tértek át az Európai Unió értékelésére.

Zanussi szerint önmagában ellentmondásos az egységes Európa gondolata, hiszen a kontinens éppen sokszínűségével tűnik ki, ugyanakkor épp ezért a nemzetek képesek is egymást gazdagítani. Európa és Amerika ellentétére kitérve a vendég hivatását állította középpontba. Míg az eredendően a tömegtársadalom igényeit szem előtt tartó amerikai filmiparban a produkció és a producer a lényegi elem, addig nálunk a rendező személye, világképe fogja meg a nézőket és alakít ki bizalmi viszonyt alkotó és befogadó között. Zanussi hangsúlyozta: a művek és a művészek értékét nem a számok határozzák meg. A sport, a tudomány és a művészet terén illúzió a demokratikus megközelítés, ezeket mindig a kisebbségek határozzák meg. A művészet klasszikus korszakaira, elsősorban Mozartra utalt ennek kapcsán, aki kevesek előtt játszott és csak egy-egy megrendelőnek alkotott rengeteg pénzért, míg a kor „popzenészei” füstös tavernákban, éhbérért léptek fel a tömegek előtt.

Az euroszkepticizmus kapcsán Zanussi úgy vélekedett, minden hibájával együtt az EU életképes és jó gondolat, ami elősegíti a kontinensen a békét, ráadásul már önmagában véve is a szolidaritás gondolatán alapul, hiszen egyik alapvető célkitűzése egymás támogatása, fejlesztése. Nem lehet tagadni viszont – tette hozzá –, hogy folyamatosan vannak hangos kisebbségek, akik az élet – ahogy fogalmazott – idióta koncepcióját szeretnék rákényszeríteni az emberekre, azt sugallva, hogy csak a kötöttségektől mentes élet vezethet el a boldogsághoz.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.