A közép-európai divat most formálódik

A Gombold újra! pályázat győztesét a hatvanas évek szocreál építészete inspirálta. Interjú Domi Grzybekkel.

Son
2014. 12. 18. 12:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Miért jelentkezett a Design Terminál által meghirdetett öltözéktervezői versenyre? Mi motiválta?
– Elsősorban azért indultam, hogy valami új helyzetben próbáljam ki magam. Ez a verseny nagyon jó lehetőség volt arra, hogy Lengyelországon kívül mutathassam meg magam. Nagy kihívást jelentett. Azt hiszem, a legmélyebb félelmeimmel szálltam szembe. De vonzott, hogy különböző hátterű, különböző helyekről származó emberekkel ismerkedhessem meg. Néhány magyar divatmárkát is ismertem a verseny előtt. A magyar tervezők rendkívül izgalmasan gondolkoznak, igazából ez is hatott rám abban, hogy részt vegyek ezen a versenyen.

– Nyertes kollekcióját Bialystok hatvanas évekbeli szocialista építészete ihlette. Ez miként jelenik meg a ruhákon?
– Nem akartam, hogy ennyire nyilvánvaló legyen, miből is inspirálódtam. Egyáltalán nem szeretem a szó szerintiséget, sokkal inkább magával ragad a költészet, és egy olyan nyelv keresése, amely felráz másokat és a másik ember képzeletére hat. A hatvanas évek épületeit a kommunista ideológia szimbólumaiként kezeljük. Ezek egyfajta építészeti válaszok voltak azokra az időkre. Hatalmas, egyszerű forma jellemzi ezeket a szürke épületeket. Hasonló ablakok, amelyek inkább több ezernek tűnnek, hasonló ajtók, hasonló alaprajz. Családok ezrei laktak, laknak bennük. Ezeknek a lassan pusztuló épületeknek a képét szerettem volna újraalkotni a saját gyermeki énem segítségével. Olyan kislány képei ezek, aki a kilencvenes években nőtt fel ezek között az épületek között, amelyek nekem nem a „kommunizmus szagát”, hanem a gyerekkoromat jelentik. Űrhajókra, furcsa tornyokra emlékeztetnek. A hatalmas ablakok sem ugyanazok számomra, mindig változnak, attól függően, ki lakik mögöttük. Mások lesznek a lámpáktól, a függönyöktől, a burkolatoktól. Én ezeket az emlékeket hordozom magamban a szülővárosomról. Színes ablakok, grandiózus szerkezetek, az egész olyan, mint egy mese. Ezt szerettem volna a ruháimmal, a különböző textúrák játékával kifejezni.

– Alapvetően mi jellemzi a divattervezői stílusát?
– Nem igazán könnyű megfogalmazni, főleg azért, mert folyamatosan fejlődöm. Bármilyen is legyen, alapvetően bizonyos témák, minták inspirálnak. Csodálom a női nemet, a női lelket, érzékenységét, azokat a dolgokat, amik a nőket foglalkoztatják. De a saját múltamból is sokat inspirálódom. Gyerekkoromban rengeteg időt töltöttem szüleim műhelyében. Nagyon szerettem játszani a színekkel, a maradék alapanyagokkal kézműveskedni. Ezeket a pillanatokat most is őrzöm magamban. Azokat a projektek érzem igaznak, amelyeknek valóságos alapja van, vagy kapcsolódnak a személyes történelmemhez – képek, illatok, színek a múltból. Igen, nagy figyelmet fordítok a színekre, és szeretem megtörni a giccsel kapcsolatos konvenciókat, a felületes naivitást. Ami a ruhákat illeti, a túlméretezett darabokat szeretem, amikben az ember elrejtheti magát, amik mögé elbújhat.

 

– Milyen embereknek készít ruhákat?
– Több mint fél éve, hogy útjára indítottam a saját márkám. Olyan nők viselik a ruháim, akik hihetetlenül érzékenyek, spirituálisak. De talán, ami a legfontosabb: még mindig hordoznak magukban valamit a gyermeki énjükből.

– A CEFD legjobb tervezőnek járó díja miként segítheti szakmai fejlődését?
– Remélem, hogy a kollekciómat be tudom mutatni a párizsi divathéten. Erre enélkül nem lett volna lehetőségem. De a díj hitet adott, megerősített, úgy tűnik, a munkáimat sokan elismerik.

– Milyennek értékeli a CEFD-t?
– Kezdettől fogva lenyűgözött az a jó szándék, ami a szervezőket vezette, és a verseny magas színvonalú szakmaisága. Óriási élmény volt a bemutató, gyönyörű volt minden pillanata. A színpad mögött dolgozó stáb pedig fantasztikusan helyt állt, messze felülmúlták a várakozásaimat. A mezőny is erős volt, nagyon sok rendkívül kimagasló kollekcióval lehetett találkozni. Amikor először kellett a munkáinkat a zsűri előtt bemutatni, eléggé izgultam. De az alatt a fél óra alatt, a zsűri tervezéssel kapcsolatos kérdéseire válaszolva, rengeteg fontos dolgot tanultam. Nagyon hálás vagyok nekik ezért.

– Mit gondol, lehet beszélni tipikusan közép-európai divatról?
– Azt hiszem, csak most kezd formálódni. Több ilyen eseményre van szükség, ahol különböző közép-európai országok tervezői megmutatkozhatnak egymás előtt, ahol szembesülhetnek egymással. Az országainkban a divatipar gyorsan, dinamikusan növekszik. Évről évre egyre több divatmárka jelenik meg a piacon, de sok időre van szükségünk, hogy felismerjük, mit is akarunk kezdeni velük. A Not Just a Label egyik képviselőjének előadását hallgatva a CEFD ideje alatt megértettük, hogy miért is küzdünk, és hogy a növekvő divatpiacaink kezdenek beérni és felhívni magukra figyelmet. Apró lépésekkel kezdünk az európai divatpiac szerves részévé válni, ami nem kis szó, miközben folyamatosan keressük a saját nyelvünket is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.