Azért figyelek mindig különleges érzékenységgel a Moltopera társulat hívásaira, mert amikor a vezetővel először találkoztam – a fiatal operacsapatot pedig először láttam-hallottam –, meggyőzött egy-két dologról. Meggyőzött arról, hogy az opera mint műfaj nem az idősödő, unatkozó dámáké, nem a szerelem tárgyaként feltűnni igyekvő nyugdíjas primadonnáké, és hogy valójában nemcsak legitim, de megvalósítható törekvés is az, ha egy történetben fiatalok érzelmi kalamajkája zajlik, akkor azt „érzelmi kalamajkás” fiatalok is játsszák el! Úgyhogy örültem is, amikor a számomra teljesen ismeretlen „A lakatlan sziget”-re (Joseph Haydn) hívtak az operaházba, ahol most először voltak hallhatók.
Kezdjük ott, hogy a négyfős kamaradarabot még nem is látta senki, mivelhogy ősbemutató volt.
– Egyrészt olyan darabokat keresünk a barokktól a kortársig, amelyekben van valami különlegesség, valami extra izgalom. A lakatlan sziget esetében ez a két egymás mellett futó szál: Costanza és Gernando története elgondolkodtató, komoly mélységeket jár meg, míg Sylvia és Enrico vígoperai, néha már szinte burleszkszerű helyzeteket él át. Ettől lesz a darab a fiatalok és a felnőttek számára másként, de egyaránt fogyasztható és tartalmas – vág a közepébe Ágoston László, a Moltopera vezetője, aki pusztán azért nem ajánlja már senkinek a darab megtekintését, mert minden jegy elkelt rá régen. Ez persze nem csak azért van, mert alig egynéhány előadást vállalt a „tehetségkutató” és -felkaroló, és nyíltan lehet mondani, -felfuttató társaság, hanem mert nem a nagyteremben, hanem csak a „hátsó zugban” (Király Lépcsőház) kaptak helyet – most még.
Ágostonéknak egyébként nem volt ellenükre a mostani kiszorítottság, szó szerint lépcsőfokonként haladnak: – Az operaház ajánlotta, hogy ott csináljunk operát, és a Moltoperának is gyakorlata, hogy ott játszik, ahol más nem szokott. Régebben volt hagyománya, hogy ifjúsági előadásokat rendeztek ebben az egyébként nagyon különleges hangulatú, csodaszép és érdekes akusztikájú térben. Biztosították az előadáshoz szükséges fény- és színpadtechnikát, mi pedig örömmel vállaltuk. Geréb Zsófi rendező talán ezért is döntött a belülről egyenként megvilágítható díszletelemek mellett, amivel varázslatos hangulatokat „kevert ki”.