Ha nem hal meg, rosszabb lesz – mondja Caesar uralmára utalva Cassius. Abban a pillanatban megdördül, majd előjeleként az országos viharnak leszakad az ég, eső önti el a teret. Caesar aztán meghal, és rosszabb lesz: elbukik az államgépezetben a csalókat megtűrő, istenné lett örökös imperator és dictator, de hanyatlása polgárháborúhoz s hosszabb távon újabb, feltételezhetően még keményebb zsarnoksághoz vezet.
Nincs kiút a politikai manipulációk, hatalmi játszmák fojtogató hálójából, minden tisztának tűnő forradalom magában hordja saját elkerülhetetlen korrumpálódását, züllését – sugallja a rendezés. Jól támasztja alá mindezt a szövegből kölcsönzött, Menczel Róbert díszletében El Kazovszkij nyomán megjelenő óriási kétdimenziós fekete harci kutyák sakkfigurákéra emlékeztető mozgása.
A háttérből széles fekete lépcső vezet a színpad közepére, Lupercalia ünnepe után itt jelenik meg Caesar (Hegedűs D. Géza) epilepsziás rohamából ébredezve. Viselete a római királyokra emlékeztető bíborköntös helyett kilazított vörös nyakkendő, esetlenül lógó sötét öltönnyel. Sima modorú üzletemberek, rutinos, mosóporügynök hatásosságával kommunikáló közéleti férfiak benyomását keltik a szenátus jól szabott zakóban feszítő tagjai, s nem különböznek tőlük az összeesküvők sem, a politikusi feladatra alkalmatlan Brutust (László Zsolt) részben nem számítva.
A legrosszabbak között van a hatalomtól megrészegült, a körülötte lévő világtól elszakadt Caesar: szellemében korrupt, kisstílű férfi, közönséges, ostoba mód szereti a hízelkedést; ’44. március idusának reggelén autóversenyt üvöltet a tévén, káromkodva indul a szenátusba.
A „zsarnokölés” alaposan kidolgozott jelenete az első rész csúcspontja. Finoman eltalált, apró rezdülések kísérik: az asztal szélén pogácsát eszegető öreg Caius Ligarius (Rajhona Ádám) a brutális gyilkosságot követően a sokat tapasztalt ember bölcsességével somfordál ki a színről.
A második rész szintén csúcsponttal indít: a Caesar teteme felett elmondott temetési beszédeket látjuk, a plebs otthon, a tévéképernyő előtt kommentálja az eseményeket. Brutus első vezetői megnyilvánulása ez; esetleges becsületes szándékát némiképp elhomályosítja a politikai kényszer szülte beszédmód.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!