Az Orient expressz befutott Gödöllőre

A Keletet és Nyugatot összekapcsoló Orient expresszről írt darabot Fekete Péter rendező.

Pethő Tibor
2014. 12. 23. 14:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas térkép a falra vetítve: egyszerre indul a piros csíkkal jelölt hosszú vonat Párizsból, illetve Isztambulból. Favázas, tíkfa bútoros előkelő szerelvények szelték át Európát a XIX. század végétől, a csak elsőosztályú kocsikkal közlekedő Orient expressz 1883-ban vágott neki először a nagy útnak. Száz évvel ezelőtt, a világháború kitörése után nem sokkal a zimonyi hidat katonai okokból felrobbantották, így szakadt meg az összeköttetés Kelet és Nyugat között. Véget ért egy korszak, a fegyverek nyomában új, még pusztítóbb ideológiák lepték el Európát. Habár a luxusvonat később újraindult, a legendás hőskor világa nem tért vissza soha többé.

Erre a történelmi háttérre fűzi fel az első világháború ihlette darabját Fekete Péter. Az előadásban hagyományos értelemben vett történet nincs; úgy is mondhatnánk, maga az Orient expressz útja a történet. Az egyik első képben vasút épül a két végponton, Párizsban és Isztambulban. A tónus szürkéskék-sötétbarna, szinte érezni a műhely szagát, a vas érdességét, a munkások verítékét. Egyszerre ugorhat be a nézőnek a pályakezdő Gaál István 1957-es filmetűdje, a Pályamunkások, s a húszas évek mozgóképen is megjelenő avantgárd gépkultusza. Asszociációk követik egymást, kísérik végig a két felvonást. A pontosan koreografált mozgás, a hozzáilleszkedő zene változékony atmoszférája, az alapos munkával komponált fényhatások és fényváltások nyomán hatalmas montázs bontakozik ki: a képek filmszerűen, magától értetődő természetességgel úsznak át egymásba. (Közreműködik a Talamba Ütőegyüttes, a CimbaliBand, a zenei vezető Szitha Miklós, énekel Gubik Petra és Vasvári Csaba.)A történéssorozat legfontosabb jellemzője az álomszerűség: a közönségnek elegendő rábíznia magát a darab biztos sodrására. A rendező jó érzékkel illeszti össze az útszakaszokat, s ennek köszönhetően nemcsak baleset nem történik, hanem az előadás végig érdekes, élvezetes. Párizsból Bajorországon át közeledünk Bécs felé, míg Isztambulból indulva hamarosan Bulgáriában, majd Szerbiában találjuk magunkat. A nagy utazás jelenetében egyszerre tűnik fel Isztambul, Bulgária, Franciaország, Románia, München, a szerbiai Nis. (A vetítővásznon megjelenő, túl egyszerű számítógépes technikájú városképeken viszont érdemes lenne változtatni.) Kiválóak a Fricska Táncegyüttes művészei. Lenyűgöző az a fizikai erő, ügyesség, szakmabéli tudás, amit tőlük a színpadon láthatunk.

A második felvonásban megérkezünk a Kárpát-medencébe. Az Orient expressz hőskorához számos legenda fűződik. A darab felidézi azt az anekdotát, amikor egy gróf az érsekújvári állomáson a helyi cigányzenekar játékában gyönyörködve lemaradt a vonatról. A vonat hamarosan súlyos balesetet szenvedett, s éppen az a kocsi zúzódott össze, amelyikben a gróf is utazott. A befejezés komor, elszakad az adomáktól: a zimonyi híd felrobban, majd felhangzik az ismert Tolna megyei népdal, a Kis kece lányom. A szöveg és a zene belső feszültsége, részben szembenállása jól fejezi ki az érzést, amelyet egy utólag tán túlidealizált időszak végleges pusztulása egy közép-európai emberben megszólaltathat.

(Orient. Író-rendező: Fekete Péter. Gödöllői Művészetek Háza.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.