Az univerzum összes hangja egy estén

Tóth Evelin és Maria João csütörtökön ad közös koncertet a Művészetek Palotájában.

Grund
2014. 12. 17. 17:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztően széles hangterjedelem, előadói sokoldalúság és Portugália köti össze Tóth Evelint és Maria Joãót, akik december 18-án trióik élén lépnek fel a Művészetek Palotájában (Müpa). Az est első felében a magyar énekesnő Maya című albumát mutatja be, majd a multikulturális lisszaboni sztár elektronikus formációjával lép színpadra, zárásként pedig három kompozíciót közösen is előadnak.

A mozambiki anyától és portugál apától származó énekesnő, Maria João a nyolcvanas évek elején kezdte pályáját. Hamarosan már a dzsesszvilág krémjével – többek között Bobby McFerrinnel, Trilok Gurtuval és a Weather Reportból ismert Joe Zawinullal – dolgozhatott együtt.

Rendkívüli énekhang és karizma jellemzi, előadásai annyira kifejezőek, hogy a portugálul nem tudó közönség még a nyelvi korlátokról is megfeledkezik. Igazi performer, aki szívesen alkalmaz meghökkentő zenei gesztusokat, melyek megengedik a sűrű hangulatváltozásokat és stílusfordulatokat. Így lehet, hogy az egyik pillanatban bossa novát énekel, majd fadóra vált, de a ritmikus vokáleffektusok és a pergő scattelés sem áll távol tőle.

A Müpában már visszatérő vendégnek számít, 2008-ban állandó zenésztársával, Mário Laginha zongoristával egyik szólólemezének anyagát mutatta be, három évvel később pedig a David Linx belga énekessel és a Brussels Jazz Orchestrával Gershwin Porgy és Bess című operájának különleges koncertváltozatában kápráztatta el a közönséget személyiség-központú zajéneklésével.

December 18-án a Fesztivál Színházban legfrissebb formációjával, az Ogre Trióval lép fel. Az elektronikus hangszerekre és digitális bázisra épülő páratlan zenei megoldásokat alkalmazó projektben a drum’n’bass, a dub, a „8 bites zene”, a japán, a brazil, a portugál és az afrikai népzene dzsesszes alapokkal keveredik. Nemcsak saját szerzeményeket adnak elő, hanem ismert pop- és dzsesszslágerek egyedi feldolgozását is.

Az est másik főszereplőjének egyik régi álma válik valóra azzal, hogy Maria Joãóval léphet fel, Tóth Evelin ugyanis részben a portugál énekesnő hatására kezdett el énekelni. Szerinte Joãó „minden hangot képes lehívni, amely ebben az univerzumban létezik", és ez a fajta előadói sokoldalúság a magyar énekesnőre is jellemző.

A klasszikus és a különböző tradicionális énektechnikák (dél-indiai, afrikai, szefárd) párhuzamos tanulása során alakította ki saját stílusát. Számos lemeze közül kiemelkedik a Let Him Kiss Me című 2010-es szólóalbuma, amelyet Hamid Drake, Dresch Mihály, Fassang László és Lantos Zoltán közreműködésével készített.

Triója főként saját szerzeményeket játszik, de forrásként előszeretettel nyúlnak hazai, illetve a világ különböző részeiről származó népdalokhoz is. Előadásukban hol a fado melankóliája, hol a flamenco forró szenvedélyessége kerül előtérbe. Szalai Péter a tabla mellett cajonjátékával teszi a formáció hangzását még különlegesebbé, míg a lírai momentumok Juhász Gábor, a hazai dzsesszgitározás meghatározó alakjának kompozíciói.

Maya című új albumuk bemutatóját vetítés fogja kísérni, a vásznon Magyarósi Éva Léna című filmjének szekvenciái peregnek majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.