Elképesztően széles hangterjedelem, előadói sokoldalúság és Portugália köti össze Tóth Evelint és Maria Joãót, akik december 18-án trióik élén lépnek fel a Művészetek Palotájában (Müpa). Az est első felében a magyar énekesnő Maya című albumát mutatja be, majd a multikulturális lisszaboni sztár elektronikus formációjával lép színpadra, zárásként pedig három kompozíciót közösen is előadnak.
A mozambiki anyától és portugál apától származó énekesnő, Maria João a nyolcvanas évek elején kezdte pályáját. Hamarosan már a dzsesszvilág krémjével – többek között Bobby McFerrinnel, Trilok Gurtuval és a Weather Reportból ismert Joe Zawinullal – dolgozhatott együtt.
Rendkívüli énekhang és karizma jellemzi, előadásai annyira kifejezőek, hogy a portugálul nem tudó közönség még a nyelvi korlátokról is megfeledkezik. Igazi performer, aki szívesen alkalmaz meghökkentő zenei gesztusokat, melyek megengedik a sűrű hangulatváltozásokat és stílusfordulatokat. Így lehet, hogy az egyik pillanatban bossa novát énekel, majd fadóra vált, de a ritmikus vokáleffektusok és a pergő scattelés sem áll távol tőle.
A Müpában már visszatérő vendégnek számít, 2008-ban állandó zenésztársával, Mário Laginha zongoristával egyik szólólemezének anyagát mutatta be, három évvel később pedig a David Linx belga énekessel és a Brussels Jazz Orchestrával Gershwin Porgy és Bess című operájának különleges koncertváltozatában kápráztatta el a közönséget személyiség-központú zajéneklésével.
December 18-án a Fesztivál Színházban legfrissebb formációjával, az Ogre Trióval lép fel. Az elektronikus hangszerekre és digitális bázisra épülő páratlan zenei megoldásokat alkalmazó projektben a drum’n’bass, a dub, a „8 bites zene”, a japán, a brazil, a portugál és az afrikai népzene dzsesszes alapokkal keveredik. Nemcsak saját szerzeményeket adnak elő, hanem ismert pop- és dzsesszslágerek egyedi feldolgozását is.
Az est másik főszereplőjének egyik régi álma válik valóra azzal, hogy Maria Joãóval léphet fel, Tóth Evelin ugyanis részben a portugál énekesnő hatására kezdett el énekelni. Szerinte Joãó „minden hangot képes lehívni, amely ebben az univerzumban létezik", és ez a fajta előadói sokoldalúság a magyar énekesnőre is jellemző.
A klasszikus és a különböző tradicionális énektechnikák (dél-indiai, afrikai, szefárd) párhuzamos tanulása során alakította ki saját stílusát. Számos lemeze közül kiemelkedik a Let Him Kiss Me című 2010-es szólóalbuma, amelyet Hamid Drake, Dresch Mihály, Fassang László és Lantos Zoltán közreműködésével készített.
Triója főként saját szerzeményeket játszik, de forrásként előszeretettel nyúlnak hazai, illetve a világ különböző részeiről származó népdalokhoz is. Előadásukban hol a fado melankóliája, hol a flamenco forró szenvedélyessége kerül előtérbe. Szalai Péter a tabla mellett cajonjátékával teszi a formáció hangzását még különlegesebbé, míg a lírai momentumok Juhász Gábor, a hazai dzsesszgitározás meghatározó alakjának kompozíciói.
Maya című új albumuk bemutatóját vetítés fogja kísérni, a vásznon Magyarósi Éva Léna című filmjének szekvenciái peregnek majd.