– Adventi műsorával ezúttal Kodályra és a tavaly nyáron elhunyt Ugrin Gáborra is emlékezik.
– Ugrin Gáborral és az Egyszólam zenekarral pont húsz évvel ezelőtt készítettünk egy adventi műsort, Kodály előtt tisztelegve. Akkoriban táncházakban sűrűn hallottam jó zenészektől, hogy Kodállyal szemben fogalmazták magukat. Zsákutcás fontoskodás a Bartók-Kodály összehasonlítgatás is. Ugrin Gáborral és az Egyszólammal úgy véltük, az ikergondolkozók mindig egy nép erősségét jelentik, olyanok, mint a terpeszállás biztonsága. Ha az egyik az analfabétát is meg tudja szólítani, tanításra is gondja van, miközben műveket írhatna, az csak jó. Ha Hunor és Magor tudott együtt szarvas után menni, Arany és Petőfi egyszerre óriások, Széchenyi és Kossuth egy kornak két lehetősége, akkor zenében is kiváltságos pillanat Kodály és Bartók ideje. Kettős királyság ez a javából. Egy fának is akkor van egészsége, ha a gyökerétől az ágáig a nedv folyamatosan kering, egy nemzet kultúrája is akkor otthonos, akkor teljes, ha a hagyomány a magasműveltségben magára ismer, és fordítva. Az ő zenéjükben jó és boldogító magyarnak, embernek lenni.
– A magasművészet eljut ma Magyarországon az emberekhez?
– Vannak biztató jelek is. De tennivaló is. Széles tömegek tévedések közt hányódnak, gazdag örökségüktől elidegenedve élnek. Amellett következetesen idegen holmikat adunk el sajátunkként a világpiacon. Egy darabig alaptalan siker, hosszú távon alapos hazugság.
– Most a Jeuness Musicales helyett a nyíregyházi Cantemus kórussal és Szabó Dénessel fogott össze.
– Száz nyíregyházi leányka és Szabó Dénes karnagy az egyik serpenyőben, a másikban Dsupin Pál furulyás, Kádár Ignác táncos és én, énekkel, mesével. A zuglói Arany János Általános Iskola diákjai, akiket Juhász Katalin készít fel, ők pedig hidas játékot játszanak el, azt, amiből a Lengyel László-kórusmű lett. Ebben a játékban mintha száz vitéz, ezer hadvezér, történész, harangozó, költő és sírásó összefogott volna, hogy gyertek, írjuk meg az utóbbi ezer év súlyos tanulságait! Könnyedén! Hogy bár a gyerekek szeressék! És szeretik. Játszogatják. A játék „magyar”-jai mindig azon az oldalon vannak, ahol fizetni kell, ők azok, akiktől mindig vámot szednek. Kalácsukat, borukat, legszebb lányaikat adják. És még a Boldogasszonytól kapott aranyukat is medencével hordják! És közben múlik a drága idő. Tartós advent az övék. Hídon innen. Kodály a párbeszéd fölé egy harmadik hangot emel: „Haj, régi szép magyar nép”! Égi hang ez, vagy Kodályé. Mintha azt sóhajtaná:„Ej, nem voltál te mindig ilyen! De nagy kár teérted!” Tartósan vesztesek adventje ez a mű, cselédlépcsőkre szorult várakozóké. Az Advent a Hargitán, Sütő drámája így végződik. „Csak lenne elég mécsesünk a várakozáshoz!” A hidas játék pedig így: „Átalmegyünk rajta, átalmegyünk rajta ” és kitörnek a gyerekek sikítozva, kacagva.