Riga idén Európa kulturális fővárosaként sok elismerést begyűjtött már, és a lett főváros az Európai Filmdíj-átadó szervezésével is dicséretesen szerepelt. Az enyhe balti télben – Tallinnban 2010-ben ugyanekkor méteres hó, fagy és repülőgépjáratok tömegeinek törlése fogadta az Európai Filmdíj-átadóra igyekvőket –, a rigai operaházban tartották meg szombat este a 27. Európai Filmdíj-átadót, amelynek idén nem volt egyértelmű esélyese, de a favoritok között örömmel köszönthettük a kelet-európai mozgóképkészítés kiemelkedő alkotásait.
Az Arany Pálma-díjas török Téli álom, az orosz Leviatán és a lengyel Ida számított a legesélyesebbnek, közülük utóbbi kapta a legtöbb, hat jelölést, és előzetesen már megnyert egy Európai Filmdíjat: a fekete-fehér képek komponálásáért Łukasz Żal és Ryszard Lenczewski operatőri díjban részesült.
Annak ellenére, hogy egyenrangú filmek versenyének tűnt az idei átadó, a legjobb film, rendező és forgatókönyv díját, valamint a közönségdíjat is Pawel Pawlikowski kapta az Idáért, így a film összesen öt díjat nyert.
A döntés mindenképp elhibázott, mert az előző évvel ellentétben – akkor az olasz Paolo Sorrentino A nagy szépség című filmje tarolt – idén nemcsak az orosz és török alkotás volt rendkívüli, de még a svéd Lavina is klasszikus volt, végül egyikük sem kapott egyetlen díjat sem.
A legjobb színész a brit Timothy Spall, a legjobb színésznő a francia Marion Cotillard lett, utóbbi a Két nap, egy éjszaka című Dardenne-film főszerepéért nyert. A nagyon szimpatikusan nyilatkozó, és a Mr. Turnerért kapott díjat feleségének ajánló Timothy Spall a színészetet egy kosár gyümölcshöz hasonlította, amelyben szerinte nem lehet összehasonlítani a körtét a banánnal.
Az idei díjátadó házigazdája Thomas Hermanns német színész külön is köszöntötte Liv Ullmannt és Agnés Vardát, utóbbi kapta az este életműdíját. Varda olyan csodás filmeket készített, mint a Cléo 5-től 7-ig, a Boldogság és a Teremtmények.
Az Európai Filmművészetért tett erőfeszítéseiért kapott díjat Steve McQueen, az Éhség, a Shame – A szégyentelen, és a legjobb film Oscar-díjával kitüntetett 12 év rabszolgaság rendezője, aki elismerését Jean Vigónak ajánlotta.
A Prix FIPRESCI-t, az év európai felfedezettje díjat az ukrán The Tribe kapta, amely néma tinédzserekről szól, és mint olyan, az év egyik legkülönlegesebb mozgóképes vállalkozása. A legjobb dokumentumfilm a befektetési bankárokról szóló osztrák–német Der Banker: Master of the Universe lett, a legjobb animációs film díját az olasz The Art of Happiness kapta.
Az olaszok nyerték a legjobb vígjáték díját is a Ne aggódj, a maffia csak nyáron öl című filmmel. A magyarok idén egy kategóriában, a rövidfilmek között voltak érdekeltek. Szabó Simon Fal című rövidfilmje végül alulmaradt a német–horvát rövidfilmmel (The Chicken) szemben. A játékfilmek között nem kapott jelölést Mundruczó Kornél Fehér Isten című filmje. Talán jövőre itt is előreléphetünk.