„Ha szárnyam volna, ezen a vidéken elégetnének”

Az elfeledett költő, Czóbel Minka legendája kel életre Németh Ványi Klári Anarcsi Boszorkányok című könyvében.

fib
2014. 12. 18. 14:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Czóbel Minka 1855-ben egy nagybirtokos arisztokrata család gyermekeként született a Szabolcs megyei Anarcson, és ugyanitt hunyt el majd egy évszázaddal később, 1947-ben. Anyja felügyelete mellett elmélyült oktatásban részesült, tanulmányutakat tett Nyugat-Európában, előadásokat hallgatott a párizsi Sorbonne-on, komoly műveltséget szerzett. Szecessziós-szimbolikus költészete miatt sokan a Nyugat előfutárának tartják. A XIX. század utolsó évtizedében sorra jelentek meg a kötetei, ám Czóbel minden irodalmi közösségtől távol maradt, visszavonultan élte életét Anarcson. Az irodalomtörténet így lassan elfeledkezett a költőnőről, napjainkban azonban egyre többen fedezik fel maguknak újra Czóbel Minka különös életét.

– Egy iparművész lánytól hallottam egyszer, aki a népi művészet mintáit felhasználva új textíliákat hímzett, hogy a néprajznak ki kell jönnie a múzeumból, hogy az életünk részévé válhasson – mesélte Németh Ványi Klári. – Újra fel kell fedeznünk a hagyományainkat. Ez motivált, hogy megírjam Czóbel Minka történetét, amely nagyon sokat mondhat a mai olvasóknak is.

Az Anarcsi Boszorkányok Czóbel Minka és Büttner Helén tabuktól sem mentes kapcsolatát idézi meg. – Nagyon divatos lett a téma manapság, a feminista irányzatok képviselői igyekeznek minél részletesebben feltárni kettejük magánéletét, hogy bizonyítsák, a konzervatív költőnő és a német festőművész kapcsolata több volt barátságnál. Én azonban a folklór felől közelítettem meg a történetüket, a legendákat igyekeztem életre kelteni. Czóbel Minka számomra a szövegben vált legendává.

 

 

Czóbel Minka és Büttner Helén – avagy Bob, ahogy Czóbel nevezi – kapcsolata levelek, visszaemlékezések, és interjúk során elevenedik meg a regényben. A német festőművész roppant erős karakter volt, igazi kalandor, aki lenyűgözte a költőt. Barátságuk 1890-ben kezdődött és egészen Büttner 1943-ban bekövetkezett haláláig tartott, foglalta össze Németh Ványi Klári. – A konzervatív Czóbel leginkább anyai érzelmeket táplált Büttner iránt. Felülemelkedett a testiségen, több versében is a vágytalan boldogság spiritualitását fejezte ki.

– Költészetében a lírai én szinte mindig boszorkány, vagy tündér. És a falubeliek szemében a gyógyfüvekhez értő, spiritisztákkal kapcsolatban álló költő, aki ráadásul egy nővel élt együtt, a valóságban is leginkább boszorkánynak tűnt. Barátjának, Justh Zsigmondnak írta egy levelében, hogy ha szárnya volna, azon a vidéken biztos, hogy elégetnék. És valóban, a Szatmár megyei peranyagokban brutális részletekre lelhetünk a boszorkányüldözésről.

A regény vegyíti a Czóbel és Büttner levelezése alapján rekonstruálható tényeket a fikcióval. – Sosem tudhatjuk pontosan, mi az igazság, számunkra a múlt már csak értelmezés – fogalmazott a szerző. – A valóság és a fikció aránya a regényben így az én titkom marad. Czóbel egy levelében például a sorok végét eltakarta egy tintafolt, így nekem kellett kitalálnom a mondatok zárlatát. Az írást mindvégig ehhez hasonló játékként fogtam fel.

Németh Ványi Klári Weöres Sándor Három veréb hat szemmel című kötetében talált rá Czóbel Minkára. – Egyből megragadott a világa, egyre mélyebbre ástam magam az életébe, és egy idő után úgy éreztem, meg kell írnom a történetét. A filológiai precizitás távol áll tőlem, lektűrt pedig képtelen voltam írni, így végül az arany középutat választottam. Szórakoztatni szerettem volna, de úgy, hogy közben feltárom a múltunk egy szeletét.

A regény a két nő kapcsolatán keresztül a boldog békeidők és a XX. század első felének viharos történelmét is felidézi. Hol drámai, hol ironikus részletekből rajzolódnak ki az arisztokrácia végnapjai, az osztályharc abszurditásai, vagy épp a folyamatosan velünk élő múlt kitörölhetetlen nyomai. Czóbel Minka nagy idők tanúja volt, amelyek különleges nézőpontból jelennek meg a regényben.


Az élete mellett azonban természetesen a költészete sem elhanyagolható, hiszen a századvég egyik jelentős alkotójáról beszélünk. Kötetei eleinte élénk visszhangot váltottak ki. Rendszeresen írt Kiss József lapjába, A Hétbe, de írásai megjelentek Herczeg Ferenc Új Idők című folyóiratában is, amely a kor legnagyobb példányszámban eladott szépirodalmi hetilapja volt, Ignotus, a Nyugat főszerkesztője pedig meleg hangú levélben méltatta.

– Czóbel Minka lassan újra divatba jön – mondta Németh Ványi Klári. – A Jelenkor Kiadó 2002-ben adta ki az eredetileg 1906-ban megjelent Pókhálók című kötetét, amelyhez Csúnya tündér címmel Márton László írt utószót. Ezzel a kiadvánnyal jött fel újra Czóbel csillaga.

– Fontos, hogy újraértelmezzük az életművét, ám ez esetben nem hallgathatjuk el Czóbel Minka antiszemitizmusát sem, amely leveleiből és műveiből egyértelműen kirajzolódik – hangsúlyozta Németh Ványi Klári. – Efelett nagyon sokan átsiklanak, pedig Tormay Cécile esetéhez hasonlóan, a tabukról is szót kell ejtenünk ahhoz, hogy teljes képet kapjunk a szerzőről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.