Készül az első magyar időutazós thriller

Madarász Isti első nagyjátékfilmjét készíti: a Hurok lesz az első magyar időutazós thriller.

kgy
2014. 12. 03. 13:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem az első időutazós film lesz a most készülő Hurok, de kétségtelen, hogy a téma ritkaságszámba megy a magyar filmgyártásban. Hamza D. Ákos 1942-es, a csodás Karády Katalin főszereplésével készült Szíriusza óta hetvenhárom év telt el Madarász Isti első játékfilmjéig, de ha szerencsénk lesz, érdemes volt kiböjtölni a hosszú időt.

A Száraz Dénes, Martinovics Dorina, Anger Zsolt és Hegedűs D. Géza főszereplésével készülő Hurok a rendező, Madarász Isti megfogalmazása szerint „igazi időkavarós thriller lesz akcióval, meglepő és izgalmas fordulatokkal”. A Magyar Nemzeti Filmalap 320 millió forintos támogatásával a Café Film produkciójában most véget ért forgatáson lapunk is részt vett.

Ott jártunkkor az egy belvárosi apartmanházban zajló felvételek bukéját az adta, hogy a lakók elől nem volt lezárva az épület. Így például a liftes jelenet rögzítésekor nemcsak az okozott nehézséget, hogy a másik lift közben fel-le járt, de a folyosón is gyakran tűntek fel az ott lakók.

A rendezőt ez nem zökkentette ki a munkából. Madarász egyébként is nagyon szerényen állt az újságírói kérdések elé, s hozzátette, szerinte még nincs is nagyon mire „elszállnia”. „Amikor az Előbb-utóbb című időutazós kisfilmemmel néhány éve kijutottam Szarajevóba, és limuzinnal vittek a vörös szőnyeges bevonulásra, egy hétig nem tértem magamhoz. De azért a magyar piac igen kicsi ahhoz, hogy az ember nagyon elrugaszkodjon a földtől” – mesélte.

A most első nagyjátékfilmjét rendező Madarász tudatosan készült a filmes pályára: már iskolásként kisfilmeket készített családtagjai, testvérei, unokatestvérei segítségével Miskolcon, és az avasi panelből olyan távolinak tűnt a főváros, hogy sokáig az sem tudta, lehet filmkészítést tanulni. „Édesapám, nagyapám, nagybátyám is lelkipásztor volt, ez pedig egy kicsit zártabb világ azért” – adott betekintést életébe.

Így tehát a fiatal Madarász először elment és megnézte, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen milyen diplomafilmek készülnek, ám amit látott, az annyira távol állt tőle, hogy végül be sem adta a jelentkezését, hanem helyette a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció szakára ment.

„A Pázmányos képzés ugyan nem volt annyira gyakorlati, de nagyon sok filmszerető ember gyűlt ott össze, és lehetőségünk volt további rövidfilmek készítésére” – emlékezett vissza a rendező. Az első játékfilmje kapcsán úgy fogalmazott, 18 éve van már a szakmában, azóta erre a lehetőségre készült.

Kisfilmjei mellett rendezvényeken videózott, werkfilmeket készített játékfilmekhez, másodasszisztensként segédkezett, videoklipeket rendezett, filmelőzeteseket vágott – vagyis végigjárta a szakmai ranglétrát. Amikor A legyőzhetetlenek címmel a Magyar Televíziónak rendezett egy olyan filmet, amiben nagyon kevesen hittek, hirtelen elkezdték több helyre is hívni.

Így rendezett epizódokat a Hacktionben, majd a Barátok köztben. Madarász mindegyikért nagyon hálás, mert hihetetlen jó szakmai gyakorlatot jelentettek számára ezek a munkák. Első játékfilmjének témája kapcsán a rendező elmondta, él-hal az időutazós filmekért, így nem volt kérdés számára, hogy első játékfilmje is ebben a tematikában készüljön.

„Ez a becsípődés valahol a Vissza a jövőbe című mozival kezdődött, azóta nagyon sok időutazós filmet néztem már meg, imádom őket, és a Hurokban számos referencia is lesz ezekre a filmekre” – ecsetelte csillogó szemmel. Hozzátette, aki nem veszi ezeket észre, az sem marad le semmiről, de a legelvakultabb rajongókat nagyon jól szolgálják majd ki ezek a rejtett üzenetek.

A Hurok története szerint Ádám éppen külföldre szökne, de a szeme láttára hal meg a barátnője egy gyanús közlekedési balesetben. A fiú tudja, hogy menekülnie kell – újra meg újra, ki tudja, hányadik alkalommal – de azt is érzi, hogy valami nem stimmel.

Lassan rádöbben, hogy beleragadt valamibe, ami nem ereszti, és minden ügyességére és bátorságára szüksége lesz, hogy kitörjön belőle. Ebben a Möbiusz-szalagszerű thrillerben, ahol a kezdet és a vég fogalmai értelmüket vesztik, Ádám újabb és újabb esélyt kap, hogy helyrehozza a hibáit, hogy fejlődjön, de az új lehetőség mellé nem jár tiszta lap.

Így miközben a saját és barátnője életét is próbálja megmenteni, nem csak az üldözőivel kell leszámolnia, de korábbi döntéseinek a következményeivel is szembe kell néznie. Madarászt nem zavarja, hogy az időutazós filmnek itthon nincsenek hagyományai.

A forgatókönyve egy korábbi változatát megmutatta egy közismert magyar producernek, aki azt mondta, hogy ilyeneket itthon nem csinálunk, ezzel Amerikába kellene mennie. „Őszintén szólva én azt vallom, hogy ne én igazodjak a fősodorhoz, hanem az igazodjon hozzám, így ez a kihívás inkább csak eltökéltebbé tesz” – mondta.

A kérdésre, hogy a magyar költségvetési és infrastrukturális keretek nem hátráltatják-e a Hurok látványvilágát, határozott nemmel válaszolt. „A pénz sosem elég, lehetett volna sokkal többet is költeni a Hurokra, de látványilag így sem fog csorbát szenvedni” – mondta.

A filmben lesz egy-két látványos akciójelenet, amiket már le is forgattak, és a visszanézett anyag fényében még inkább megnyugodtak, hogy a végeredmény miatt nem kell majd szégyenkezniük. A Hurok forgatása novemberben ért véget, és a rendező már az utómunkán dolgozik, a film ugyanis számos CGI-trükköt is igényel.

A készülő thriller operatőre Nagy András, producere Hutlassa Tamás. Utóbbi bízik abban, hogy a Hurok itthon közönségsiker lesz, és külföldön is versenyképes alkotás lehet. A producer ezt elsősorban arra alapozza, hogy megítélés szerint a Hurok valóban nemzetközi színvonalú munka.

A külföldi szereplés előtt a magyar mozibemutató mindenesetre 2015 végére várható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.