Ozsvári Csaba egész – sajnálatosan korán lezárult – pályáját a művészet és a hit elválaszthatatlan egységéről vallott meggyőződése határozta meg. Elsősorban egyházi megrendelésre dolgozott, a liturgikus és szakrális művészetben alkotott maradandót. Művészetét hivatásként, küldetésként élte meg, hogy közelebb segítse az embert, a hívőt Istenhez.
Ahogyan maga mondta művészetéről: „Hívőként végzem a munkámat. Mindig az Istenbe kapaszkodva, és mindig az Egyház közösségében. A szenvedő Jézus Krisztus ábrázolásakor, a Megfeszített testének, sebeinek és arcvonásainak megformálásakor sokszor megrendítő az Ő közelsége. Megrendítő és félelmetes, de csodálatos is, mert csak az Ő közelségében élhető az Élet. Valamit ilyenkor megsejt az ember a végtelen Istenről.”
Hosszú évtizedeken át nem nagyon íródhattak hasonló mondatok a széles nyilvánosság előtt Magyarországon, és általában a keleti tömb országaiban sem. De nem egyszerűen a diktatúrától való félelemről volt szó. A kortárs művészetben már a 19. század elejétől világszerte megfigyelhető volt a folyamat, amely fokozatosan a művészet és a hit igazságainak elkülönüléséhez vezetett. Az utóbbi évtizedekben azonban mintha új korszak kezdetének lehetnénk tanúi, mintha megfordult volna a folyamat iránya. Egyre több művész vallja, hogy a művészet célja, újra csak Ozsvári Csabával szólva, hogy „egész emberi mivoltunkat megrázó hatást keltve művelje a lelket, tegyen képessé a szenvedélyes életre, a jóra, a szépre, az igazra, és készítsen fel a halálra, az Istennel való végső találkozásra”.
Igen, igen, de hogyan születhet meg az ilyen művészet? Erről szólt néhány éve Velencében, a biennáléhoz kapcsolódva rendezett Liturgia ma című tárlat, s ezt vizsgálta a biennále legutóbbi kiadásán a Vatikán „nemzeti” pavilonjában rendezett tárlat is. Ami pedig az itthoni fejleményeket illeti, nem feledkezhetünk el a kecskeméti szakrális művészeti biennálék sorozatáról, a székesfehérvári egyházmegyei múzeum formálódó kortárs gyűjteményéről, s azokról a remekművekről sem, amelyeket például Somogyi Győző életmű-kiállításán láttunk néhány hónappal ezelőtt a Vigadó Galériában. Mindez arra utal, hogy lassan újraértékelődik a szakrális művészet és a kortárs művészet kapcsolata, ha úgy tetszik, ez a kapcsolat újra egyre szorosabbá, szervesebbé válik, hasonlóvá ahhoz, mint amilyen a történelem sok évszázadán keresztül volt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!