„Legyetek alázatosak, tiszta szívűek ”

Három pápa használta azt a misekönyvet, amelyet Ozsvári Csaba készített. Kiállítás Veszprémben.

P. Szabó Ernő
2014. 12. 24. 10:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ozsvári Csaba egész – sajnálatosan korán lezárult – pályáját a művészet és a hit elválaszthatatlan egységéről vallott meggyőződése határozta meg. Elsősorban egyházi megrendelésre dolgozott, a liturgikus és szakrális művészetben alkotott maradandót. Művészetét hivatásként, küldetésként élte meg, hogy közelebb segítse az embert, a hívőt Istenhez.

Ahogyan maga mondta művészetéről: „Hívőként végzem a munkámat. Mindig az Istenbe kapaszkodva, és mindig az Egyház közösségében. A szenvedő Jézus Krisztus ábrázolásakor, a Megfeszített testének, sebeinek és arcvonásainak megformálásakor sokszor megrendítő az Ő közelsége. Megrendítő és félelmetes, de csodálatos is, mert csak az Ő közelségében élhető az Élet. Valamit ilyenkor megsejt az ember a végtelen Istenről.”

Hosszú évtizedeken át nem nagyon íródhattak hasonló mondatok a széles nyilvánosság előtt Magyarországon, és általában a keleti tömb országaiban sem. De nem egyszerűen a diktatúrától való félelemről volt szó. A kortárs művészetben már a 19. század elejétől világszerte megfigyelhető volt a folyamat, amely fokozatosan a művészet és a hit igazságainak elkülönüléséhez vezetett. Az utóbbi évtizedekben azonban mintha új korszak kezdetének lehetnénk tanúi, mintha megfordult volna a folyamat iránya. Egyre több művész vallja, hogy a művészet célja, újra csak Ozsvári Csabával szólva, hogy „egész emberi mivoltunkat megrázó hatást keltve művelje a lelket, tegyen képessé a szenvedélyes életre, a jóra, a szépre, az igazra, és készítsen fel a halálra, az Istennel való végső találkozásra”.

Igen, igen, de hogyan születhet meg az ilyen művészet? Erről szólt néhány éve Velencében, a biennáléhoz kapcsolódva rendezett Liturgia ma című tárlat, s ezt vizsgálta a biennále legutóbbi kiadásán a Vatikán „nemzeti” pavilonjában rendezett tárlat is. Ami pedig az itthoni fejleményeket illeti, nem feledkezhetünk el a kecskeméti szakrális művészeti biennálék sorozatáról, a székesfehérvári egyházmegyei múzeum formálódó kortárs gyűjteményéről, s azokról a remekművekről sem, amelyeket például Somogyi Győző életmű-kiállításán láttunk néhány hónappal ezelőtt a Vigadó Galériában. Mindez arra utal, hogy lassan újraértékelődik a szakrális művészet és a kortárs művészet kapcsolata, ha úgy tetszik, ez a kapcsolat újra egyre szorosabbá, szervesebbé válik, hasonlóvá ahhoz, mint amilyen a történelem sok évszázadán keresztül volt.

Egészen a 18. és 19. század fordulójáig, amikor is elkezdődött az a folyamat, amelynek során a művészet és a hitélet világa egyre távolabb került egymástól. Míg korábban a képző- és az iparművészet, valamint persze az építészet legnagyszerűbb alkotásainak jó része egyházi megrendelésre készült, s részben a templomokban folyó rendszeres vallásgyakorlást szolgálta, a 19–20. században a képek, szobrok többsége világi megrendelők vagy éppen eleve múzeumok számára készült, s a templomokba a klasszikus mesterek művei mellé csak ritka kivételként kerültek be hozzájuk méltó, új alkotások. Hasonló folyamat játszódott le a templomok berendezésénél, a kegytárgyaknál is, a középkor, a reneszánsz, a barokk ötvösmunkáihoz, templomi bútoraihoz vagy éppen nagyszabású oltárkompozícióihoz hasonlítható remekművek csak kivételes esetekben születtek.

A 20. században egyre több szó esett arról, hogy a katolikus egyház megújulásával párhuzamosan meg kell újulnia a szakrális művészetnek is. Az egyházon belüli szemléletváltás a század közepén kezdődött XII. Pius pápa Mediator Dei című levelével, amely a művészet és saját kora közötti kapcsolatok szorosabbra fűzésére biztatott. Újabb lépést jelentett a második vatikáni zsinat 1963-as alkotmánya, a Sacrosanctum Concilium, amely az egyházi megrendelők és a kortárs művészet közötti együttműködés szempontjait határozta meg. A harmadik fontos dokumentum II. János Pál pápa nevéhez fűződik, aki 1999-ben Levél a művészeknek című írásában foglalta össze gondolatait a kortárs szakrális művészetről.

Egyebek között a keresztről, amely a kereszténység kezdeti évszázadiban olykor csak egyszerű jelként létezett, de a 12. századtól meghatározója a látványnak, amely a templomba lépőt fogadja. Nem véletlenül: egyszerre szimbolizálja Krisztus szenvedését és győzelmét a halál felett. Szimbólum, egyben kapocs ég és föld között, magasra emelve vezeti a hívőket a körmeneteken. Aztán a kehely, amely a legfontosabb liturgikus tárgyak egyike: az utolsó vacsorával kapcsolatban említi a szentírás, Szent Pál korinthusiakhoz írt első levelének tanúsága szerint pedig az egyház egységének a jelképévé vált. Fontosságának megfelelően aranyból vagy aranyozott ezüstből készül, vagy más értékes, erős, nemes anyagból. Az oltár fényét a gyertyatartók lángja növeli, de ez a fény önmagában is a megváltást, az új, az örök életet szimbolizálja, ezért gyújtják meg a gyertyát például a keresztelőmedence mellett is kereszteléskor.

Kereszt, kehely, ereklyetartó, monstrancia, gyertyatartó – Ozsvári Csaba művészetének talán leggyakrabban előforduló tárgytípusai. Legismertebb műve az említett, domborművekkel díszített misekönyv, amelyet II. János Pál pápa magyarországi látogatása alkalmából készített, s amelyet XVI. Benedek után Ferenc pápa is használ. Benedekkel személyesen is találkozott a művész és felesége: a 2009. április 1-jei általános kihallgatás végén a magyarországi Schönstatt-mozgalom tagjai nevében az óbudavári Schönstatt-kápolna egységkeresztjének kicsinyített másolatát nyújtották át a szentatyának – a kereszten az egyházat jelképező, egyben az éppen száz éve született mozgalom központjában álló, a lelki megújulás fő erőforrását jelentő Szűzanya is látható.

A művész több más alkotása is a Vatikánba került: Apor Vilmos boldoggá avatásának alkalmából, 1997-ben Vir dolorum című alkotását ajándékozta II. János Pálnak, 1998-ban Joseph Ratzinger bíboros számára készített püspöki mellkeresztet és gyűrűt, 2008 májusában pedig a magyar főpásztorok vatikáni ad limina látogatásán egy kelyhet ajándékoztak XVI. Benedek pápának, amelyet szintén Ozsvári Csaba készített. Más műveit hazai egyházi megbízásra készítette, utolsó legjelentősebb alkotása a pátyi katolikus templom bronzkapuja, amely korai halála miatt befejezetlenül maradt.

Ó- és újszövetségi jelenetek párbeszédére alapozta a művész a tradíciónak megfelelően a kapun feltűnő jelenetek sorát, ahogyan más művein is hűen követi, ugyanakkor sajátosan erőteljes plasztikus hatást árasztó, finoman megmunkált részekből összeálló kompozícióival megújítja a hagyományt. Gazdag növényi ornamentika kapcsolja össze például a pátyi kapu Jézus születését és a háromkirályok imádását ábrázoló jeleneteit, a 2004-es tabernákulum jelenetein pedig az emberi alakok megjelenítése és mögötte az architekturális részletek együttese dominál. Mindenütt egy kicsit másként, mégis ugyanarról van szó, a művészi szép és a lelki szépség, tisztaság egységéről.

Ahogyan az Ozsvári Csaba műveihez a Magyar Schönstatt Családmozgalom harmadik szövetségi évfolyama tagjai által írt kommentárokban olvashatjuk (A te arcodat keresem, Uram, 2012), a Szent Családot ábrázoló művön alkotója „szeretete, alázata tükröződik Köszönjük Csabának, hogy műve által közelebb hozta hozzánk a Szent Családot, és általa még jobban közöttünk marad. Talán sok embert hitében is megerősít, vagy éppen elmélyít, esetleg megtéréshez segít. Számunkra a domborműnek ez az Isten által küldött üzenete: »Legyetek alázatosak, tiszta szívűek, keressétek mindenkor Isten Országát!«”

(Felemelni az embert Istenhez − Ozsvári Csaba ötvösművész emlékkiállítása a veszprémi érseki palotában 2015. március 31-éig. A látogatáshoz előzetes bejelentkezés szükséges telefonon vagy levélben: 88/426-095, [email protected].)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.