Veni, vidi, vici – talán Julius Caesar eme szállóigévé vált mondásához lehetne a legjobban hasonlítani Lydia Lunch minapi budapesti koncertjét. A megszámlálhatatlan zenei formációban, produkcióban közreműködő posztpunk nagyasszony színpadi jelenléte lélegzetelállító. Elemi erővel rombol s épít, magával ragadja a nézőt, és nem engedi ki a karjai közül. A Doors egykori, 1971-ben tragikus körülmények közt Párizsban elhunyt frontemberéhez lehetne hasonlítani, Jim Morrison női alteregójaként lakja be a teret maga körül.
Negyven év turnézás után is úgy tud meghalni és szó szerint összeesni a színpadon, hogy abban egy fikarcnyi giccs sincs. Ezt tette most a Big Sexy Noise zenekarával adott koncertjén is. Ajánlanám minden tehetségkutatós üdvöskének, hogy tessék, így kell „őszintén” nyomni, de azt hiszem, minden igyekezetem ellenére erre együtt is képtelenek lennének akárcsak egy percre is. Lydia Lunch ezzel szemben mindent kiad magából, koncert után vagy negyedóráig ül és pihen, de fáradhatatlannak tűnik.
Beszélgetésünkbe is teljes erővel vetette bele magát. Pályája közel negyven éve indult New Yorkban, ahová tizenhat évesen egy szál bőrönddel és hatalmas magabiztossággal érkezett. Mint mondja, a művészet csíráját, az első inspirációkat neki az irodalom, elsősorban Henry Miller és Jean Genet regényei jelentették, amelyek megmutatták a burzsoázia valódi arcát, ahogy azt is, ezek az emberek mit is csinálnak a pénzükkel. Vezetéknevét (Lunch – ebéd) ebből a korai időszakból „örökölte”, mert akkor pénz híján a vele egy művésztelepen lakók ebédjét lopkodta, hogy legyen mit ennie. E ragadványnevéhez végül a mai napig ragaszkodik.
Kedvenc formációja nincs, minden egyes zenei vagy az irodalom és a zene határán mozgó performansza megfelelő válasz volt az adott helyzetre. Lelkesen mondja is, „az előadók, zenészek engem keresnek meg, s nem fordítva”. Így kilincselt nála Nick Cave-től kezdve Henry Rollinson át az alternatívnak nevezett zenei szcéna megszámlálhatatlan jegyzett figurája. Mottója: nem a személyek a fontosak, hanem hogy az adott zenei koncepció mit és kit kíván meg. „Az underground zenei élet vezérszurkolójának (cheerleader) tartom magam, örülök, hogy ez az egész belesült a génjeimbe” – meséli nevetve.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!