Magyarok túl az óperencián, a Capa Központban

Identitáskérdésekről elfogulatlanul, egyedien: kiállítás a Capa Központban.

thy
2014. 12. 13. 13:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállítás egyik legemblematikusabb fotóját Pályi Zsófia Kis Magyarország című sorozatának képei között találjuk. Kedves, idős hölgy nevet a tévéfilmekből jól ismert New York-i bérházak előtti lépcsősor korlátjára támaszkodva, kalocsai hímzéses felsőben. Zajlott és zajlik a metaforikusan sokszor „népek olvasztótégelyének” nevezett New York etnikai forgószínpadán a véget nem érő előadás. Ezekről a lépcsőkről mostanra tűnnek el a magyarok, a fiatalabb generációk már a kertvárosok felé törekednek, eltűnik az egykori Little Hungary a hentesüzleteivel és éttermeivel, és a Kossuth Street már spanyol szótól hangos. Pályi képein ennek a csendben elolvadó egykori kis Magyarországnak a megmaradt rekvizitumai tűnnek fel. A fogasra akasztott, a János vitéz hangulatát idéző piros huszáregyenruha magánya önmagában is sokat elmesél erről a megállíthatatlan széthullásról.

Persze a kinti magyarok lélekszáma folyamatos utánpótlást is nyer. Ahogy azt Bakonyi Zsuzsa Kül-kapcsolatok című sorozatának egyik szereplője mondja: a párkapcsolatok alakulása nagyban meghatározza az identitásunk alakulását is. Bakonyi olyan vegyes párokat fotózott, ahol az egyik fél vállaltan magyar identitású. A képek alá függesztett kis füzetecskékben pedig a párok vallanak is kapcsolatuk alakulásáról, az együtt élő identitások kiváltotta élményekről.

Fotó: Hegedűs Márta / Magyar Nemzet


Az amerikai magyar közösség esetében hosszú évtizedeken át a cserkészet volt az a közösségformáló kohéziós erő, ami igyekezet megóvni, de legalábbis lassítani a diaszpóra eltűnését. Éppen ezért az amerikai cserkészethez képest sokkal inkább az etnikai hagyományőrzésre helyezték a hangsúlyt. Hirling Bálint fotóin egykori és mai magyar kiscserkészek portréit láthatjuk, a képek alatt pedig Bodnár Gábor 1970-es kiadású Cserkészkönyv II. című könyvéből vett idézetek olvashatók, amelyek betekintést engednek a közösségi identitásőrzés kissé ideologikus elképzelésébe.

Bartha Máté egy-egy ellesett pillanatnak ható portré mellé társít önvallomásokat, amelyekből kiderül: a kinti lét kevésbé szól a befogadó ország megismeréséről, inkább a magyarságunkhoz fűződő – nem egyszer elég szélsőséges – viszonyt helyezi még élesebb fénybe. Alpern Bernadett portrébeszélgetéseiben a kint befutott művészek vallanak. Az egész kiállítás az egyéni történet mozaikdarabjaiból kíván egy nagyobb képet kirajzolni, meglehetősen elfogulatlanul. Igaz, ezt is jelenti, hogy a fényképek sok esetben mintha inkább a szövegek illusztrációjaként nyernék el értelmüket.

(Külhon. Magyarok New Yorkban. Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ. Budapest. Megtekinthető 2015. január 18-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.