Oscar-jelölt film politikai célkeresztben

Szélsőséges indulatokat vált ki jobb- és baloldalon egyaránt az idei lengyel Oscar-jelölt film, az Ida.

thy
2014. 12. 31. 11:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazánkban is bemutatott, lassú folyású, már-már hűvösen visszafogott és gyönyörűen fényképezett fekete-fehér film a lengyel történelem sötét fejezeteire kínál újabb rálátást. A hatvanas években játszódó mozi hőse egy novícia, Ida, akinek csendes és szűzies életébe egyszer csak betoppan az egykor jobb napokat látott, de még mindig vonzó és nagyvilági nagynéni, Wanda. A nő nem véletlenül szolgált rá a véres becenévre, egykor nagy hatalmú ügyészként a kommunista rendszer ellenségeit küldte a halálba, de mostanra kegyvesztetté vált, számkivetettségében az alkohol és az alkalmi partnerek hajszolásában keres átmeneti gyógyírt.

Ida a nem várt találkozásnak köszönhetően tudja meg, hogy valójában zsidó, és azt is, hogy szüleit meggyilkolták a német megszállás alatt. Wanda adta be az apácákhoz, hogy neki ne kelljen naponta szembesülnie a családja tragédiájával. A két nő útra kel, hogy kiderítsék, hogyan haltak meg rokonaik. A felfedezés a hétköznapi aljassággal, az egykori szomszédok amorális mohóságával szembesíti őket.

A Pawel Pawlikowski által rendezett film Lengyelország idei jelöltje az Oscar-díjra, ezenfelül több kategóriában is elnyerte idén az Európai Filmdíjat, valamint jelölték Golden-Globe díjra is. Hazájában mégsem övezi egyöntetű lelkesedés. Igaz, a témaválasztás alapján ez szinte borítékolható volt, hiszen az utóbbi évek egyik nagy lengyel filmes botránya a 2012-ben bemutatott Poklosie című alkotás kapcsán tört ki. A thrillerszerűen kibontakozó film egy nyomozás történetét mutatja be, melynek végén kiderül: a helyi zsidóságot a falubeliek emésztették el tervszerű kegyetlenséggel. A Poklosie akkor több fórumon is megkapta az antypolski, azaz a lengyelellenes jelzőt, mely mára egyfajta súlyos bélyeggé vált az ottani kritikai-politikai életben.

 

Az Ida kapcsán fellángoló vita sem csupán esztétikai természetű, ahogy arról a Gazeta Wyborcza című lengyel napilap számolt be nemrégiben. Többek között a legnagyobb ellenzéki párt, a Jog és Igazság (PiS) egyik európai képviselője szólalt fel az ügyben, nehezményezve, hogy a filmben nem az SS, hanem kizárólag a rossz, aljas, primitív és haszonleső lengyel parasztok ölik meg a zsidókat.

De kapott a film balról is. Egy ismert filmkritikus például azt tette szóvá, hogy a film csak elmélyíti a rossz zsidók, jó apácák sztereotípiát. Ugyanakkor vannak, akik a film védelmére kelnek, mint az ismert filmkritikus, Jakub Majmurek, aki szerint az Ida és a már említett Poklosie egyáltalán nem sorolható egyetlen irányzatba. Előbbi ugyanis sokkal összetettebb alkotás, mely azt próbálja megmutatni, mennyire bonyolultak az emberi sorsok, és arra emlékeztet, milyen nehéz a trauma utáni élet.

Ami pedig a film esztétikai értékeinek elismertségét illeti, elég idézni a The New York Times újságíróját, aki szerint az Ida a legjobb 2014-es film, mely szokatlanul kifejezően bánik a csenddel. A művészi eszközök iránt kevésbé kifinomult lengyel publicisztikákban viszont gyakran előkerülő vád, hogy ez az első olyan film, amiben előkerül a holokauszt, de egyáltalán nem tűnnek fel benne németek – ahogy arra a már említett PiS-képviselő is felhívta a figyelmet.

Egy ismert jobboldali politológus pedig annak az aggodalmának adott hangot, hogy a film rossz fényt vet külföldön Lengyelországra. Baloldalról viszont többek között azzal vádolják a rendezőt, hogy a túl gyengéd kép, amit sugall az eseményekről, bagatellizálja a tragikus múltat és banalizálja a háború után az erdőkből hazatérő, majd ott meggyilkolt zsidók sorstragédiáját. Még olyan szélsőségesen túlzó és nevetséges vélemény is megjelent, hogy a film azt sugallja: csak az lehet jó zsidó, aki végül katolikus szerzetesnek áll. A magyar származású lengyel író, Krzysztof Varga viszont arról írt, hogy rosszindulat vagy a film teljes félreértése vezethet csak oda, hogy valaki antiszemitizmust lásson az Idában. Szerinte sajnálatosan felerősödött az utóbbi időben Lengyelországban a művészeti alkotásokban politikai szándékot feltételező értelmezés.

Közben ritka jó évet zárt a lengyel mozi. Idén közel 40 millió jegyet adtak el és az eladott jegyek 35 százaléka hazai filmekre szólt. A 2014-es év legnagyobb hazai filmsikere a Bogowie, vagyis Istenek című életrajzi mozi volt, mely az első lengyel szívátültetés hősének, Zbigniew Religának a történetét meséli el. A filmet közel 2 millióan látták, de a nézettségi listán hátrébb található lengyel mozifilmek közül több is közel járt a milliós nézőszámhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.