Azonnali és tartós rokonszenv, művészeti értelemben pedig egymást megtermékenyítő kreatív kölcsönhatás jellemezte Rippl-Rónai József és a katalán származású szobrász, festő, grafikus Aristide Maillol viszonyát. Egymásra találásuk helyszíne persze nem is lehetett más, mint Párizs, amely a 19. század végén túlzás nélkül a művészetek és a művészek Mekkája volt.
Rippl-Rónai József 1890 körül ismerkedett meg Aristide Maillollal a fények fővárosában. A következő évek mindkettőjük életében döntőnek bizonyultak. Rippl-Rónai fokozatosan távolodott el az őt felkaroló mester, Munkácsy Mihály hatásától, és egyre közelebb került a szimbolistákhoz.
Baán László
Fotó: Gartner Dóra
A szimbolizmus Maillol munkásságában is kulcsszerepet játszott, ám az ő pályaíve később sokkal inkább a műfaji sokszínűség jegyében telt. Igazodva korának képzőművészeti fejlődéséhez ő is egyre inkább a festészeten túli, korábban lenézett és „kismesterségnek” tekintett területek irányába kalandozott, mint amilyen például a kárpitszövés és a szőnyegtervezés, miközben szobrászként teljesedett ki igazán.
Rippl-Rónai sem ragadt meg csupán a festészet nyújtotta keretek között. A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása szemezget Rippl-Rónai tányér-, kandalló- vagy éppen spanyolfalterveiből, ahogyan az általa tervezett plakátokból is, amelyek közül némelyiket akár Toulouse-Lautrec is magáénak vallhatta volna.
Rippl-Rónai és Maillol munkakapcsolatának és barátságának kétségkívül az a három hónap volt a csúcspontja, amelyet a magyar festő 1899 végén a Pireneusokban fekvő Banyuls-sur-Merben töltött francia kollégája vendégeként. Mindketten szenvedélyesen érdeklődtek ezekben az időkben a portréfestészet iránt, és Maillol éteri, légies szimbolizmusa kétségkívül hatott Rippl-Rónaira, még akkor is, ha – szemben a franciával – az ő munkáit már akkor is visszafogottabb színhasználat és borongósabb hangulat jellemezte.
Látható az a kép is, amely festői nyelvének magabiztossá válása és kiérlelése szempontjából döntő fontosságú. Az 1892-ben festett Kuglizók című kép – amely a párizsi köztereken oly megszokott, ez esetben ráérő öregek által játszott játék egyik pillanatát örökíti meg – már az „olajozott grafika”, avagy a „grafikus olajfestészet” Rippl-Rónai által kiteljesített modorában és technikájával készült, igazodva a festő azon megfigyeléséhez, hogy tetten kell érnie az általa átélt, „öregesen szürke hangulat” sajátosságát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!