Térhatású világháború a Nemzeti Múzeumban

Térhatású, különleges fotókat és unikális légi felvételeket kínál a Magyar Nemzeti Múzeum két új kiállítása.

Szathmáry István Pál
2014. 12. 19. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyváradi (Weinstock) Ernő a 19. század és egy békekorszak végén született, és alig múlt húszéves, amikor a szeme előtt omlott össze a Monarchia. A fotózás iránt szenvedélyesen érdeklődő, magát technikailag folyamatosan képző fiatalember a háborús élményeket is a fotográfus tekintetével követte nyomon. Súlyos aparátjával a háború után is járta az országot fáradhatatlanul, egyik célkitűzése az volt, hogy minél több magyar település képét örökítse meg. Közel félszázezres képi hagyatékát gondosan archiválta.

A kiállítások pénteki megnyitóján Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke kiemelte Nagyváradi kapcsán, hogy a magyar hadifotósok munkái abban különböznek a nemzetközi példáktól, hogy kevésbé a háborús propagandát szolgálták, inkább az emberi pillanatokat örökítették meg, és a kevésbé felemelő momentumokat is meg merték mutatni. A politikus személyes példával is alátámasztotta, mennyire fontos a hagyaték – amelynek megnyugtató elhelyezése továbbra sincs megoldva. Fiatal segédmunkásként az Országos Széchényi Könyvtárban dolgozott, és ott találkozott a páratlan anyaggal, amely számára – ahogy fogalmazott – felért egy egyetemi kurzussal.

A fiatal fotós munkássága újszerű volt a tematikus merészség, a megpróbáltatások láttatása miatt és a technikai megvalósítás mikéntje szempontjából is. A most nyílt két kiállítás egyike a térhatású sztereofotók segítségével szinte tapintható élménnyé teszi a háborús életképek befogadását, a másik tárlat pedig légi felvételek sorát mutatja be.

Csorba László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója a kiállítást az ünnephez hasonlította, mely az emberi élet ritmusához hasonlóan a nemzet számára is azt a célt szolgálja, hogy elgondolkodjunk, összegezzünk. A főigazgató a múzeum és magángyűjtemény kézfogójának nevezte a mostani dupla kiállítást, hiszen az általa vezetett intézmény biztosította a központi hatalmakhoz kötődő fotóanyagot, az antantanyagot pedig egy magángyűjtő ajánlotta fel.

A főigazgató megemlítette, hogy a magyar katonák nyomában utazva mennyire meghatódott, amikor egy akkor emelt kápolnát felkeresve a magyar nevek sokaságával találkozott. Utólag úgy véli, hogy ennek az volt az oka, hogy azok helyett is gyászolt, akik fizikailag ezt nem tehették meg, hiszen a nemzeti emlékezet gyászmunkája nem lehet teljes olyankor, amikor a halottaink idegen földön nyugszanak. Ezért is fontosak az emlékművek – tette hozzá.

Radnai dr. Fogarasi Katalin, a Nemzeti Örökség Intézete elnöke elmondta: nemrégiben reprezentatív felmérést készítettek a fiatalok körében az emlékévekkel kapcsolatban. A kutatás szomorú eredménnyel zárult, egyebek között az első világháború centenáriumának ismeretét illetően is. Az elnök hozzátette: remélhetőleg ez a vizuálisan érdekes kiállítás is hozzájárul ahhoz, hogy a kedvezőtlen kép változzon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.