Két gyermeke, Ágnes és Árpád művei eltérő szemléletmódokat képviselnek, jelzik, hogy a közös gyökerek – az édesapa hatása – ellenére szuverén világok formálódtak a testvérek különböző országokban lévő műtermeiben. Luzsica Árpád, aki 1977–1982 között a prágai Képzőművészeti Akadémián tanult, Budapesten, Áporkán és Óbudaváron él, Stiller-Luzsicza Ágnes, akit olyan jelentős mesterek képeztek, mint Josef Beuys és Gerhardt Richter, Düsseldorfban és az utóbbi években Rábasebesen felépített műtermében dolgozik. A néhány motívumból – arc, csónak, ház – épülő, az eszközök minimumára támaszkodó festmények olykor naplószerűen sorolják egymás mellé az emlékekből származó képeket, mintegy újraélve azt az élményt, amely az ember és a külvilág, a jól ismert dolgok közötti kapcsolat megszakadásából, majd újraformálódásából fakad.
Luzsicza Árpád alkotásai viszont az élmény folyamatosságáról, egyben az élményt adó humor, irónia fontosságáról beszélnek, munkáinak játékossága, dekorativitása, felszabadultsága mintha csak a 20. századi cseh irodalom nálunk is jól ismert alkotásaihoz kapcsolódna. Mostani művein a korábbi rajzain megjelenő pontrendszer kilépett a térbe, hogy síkplasztikává vagy plasztikus képpé váljon az alkotás, a kis facsapok rasztere azonban a korábbi munkák könnyedségét, jelen idejűségét idézi. Ha Ágnesnél jelen idejűvé válik a múlt, Árpádnál folyamatossá lesz a jelen idő.
Baksa-Soós Attila író, költő, performer, zenész, építész, kamarai tag egyfelől, felhőjáró másfelől. A tárlaton egy assemblage-t látunk tőle, amelyben a banális tárgyak elegyednek a költőiséggel. Nem ismer határokat valóban, ezzel az őt megelőző Luzsicza-generációk igazi örököse. Akárcsak a legfiatalabb kiállító, Luzsicza Fanni, aki Elmetszések című, megrendezett és mégis nagyon is valóságos jeleneteket mutató sorozatát állítja ki. A képek családtagok közötti kapcsolatokat, kötelékeket mutatnak be, az egymásra találás és a magunkra maradás lehetőségén meditálnak, férjről és feleségről, szülőkről és gyermekről, a búcsúról és az elindulásról szólnak. És figyelemre méltó pályakezdésről: ő ugyanis még csak elsőéves a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, de már megmutatta oroszlánkörmeit. Ez azonban egy Luzsiczától el is várható.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!