Napjaink művészetére különösen jellemző, hogy egy-egy hirtelen föltűnt életművet éppen olyan gyorsan felejtünk el, mint ahogyan fölfigyeltünk rá – a média, az egymást folyamatosan váltó trendek, az évente változó divat időszakában ez hogyan is lehetne másként? Ezért különösen örvendetes, ha a művész és a néző kapcsolata akár évtizedeken, negyedszázadon át is folyamatos marad.
E sorok írója például több mint huszonöt éve vetette papírra, hogy „a kor értelmezése újraértelmezi az emberiség történetét is és egy új harmónia kiküzdésének lehetőségét rejti magában. Földi Péter képei fájdalmasan szépek, ahogy vállalt mestereinek, szellemi példaképeinek, Csontvárynak, Kondornak, Tóth Menyhértnek az alkotásai is azok, s a reménnyel együtt a fájdalmat, a kiszolgáltatottság érzését is olyan természetességgel fejezi ki egy-egy színfolt, állatfigura, mint a gyermekrajzok vonalai”.
Tizenöt évvel később, egy újabb kiállítás kapcsán konstatáltam: „Földit a növekedés, kibontakozás és elmúlás törvényszerűségei izgatják, s a természet örök körforgását szemlélve a születés éppen úgy az esztétikum hordozója számára, mint a szárazság sújtotta föld izzó színei.” Újabb tíz év múlva, az Aulich Galériában Supka Manna emléke előtt tisztelgő tárlata kapcsán épp a festő kvalitásait kezdettől fogva felismerő és hangsúlyozó művészettörténész ítéleteire reflektálva írhattam le: „Földi művészete mára a kortárs magyar művészet egyik legjelentősebb teljesítményévé vált.”
S valóban: ahogyan a mostani hódmezővásárhelyi összegző kiállítás bizonyítja, a hetvenes évek közepének látványelvű, majd lírai-absztrakt képeitől indulva Földi egyenes úton haladva érkezett el a legutóbbi évek nagy, összefoglaló vásznaiig. Művei abban a világban születtek, amelynek hétköznapjait és ünnepeit maga is átélte, s amelyben – miközben évtizedeken át dolgozott a somoskőújfalui iskola rajz- és matematikatanáraként – meg kellett élnie, hogy az emberek egyre inkább a létezés kiszolgáltatottjai, plázákba kényszerült lények lettek. Az a világ, amelyben él, mindig is kétlaki volt: a férfiak a bányában dolgoztak, majd a ház körül folytatták tovább a munkát, lehetőségeik szerint. Azután a téeszesítés időszakától kezdve úgy elidegenítették az embereket a környezetüktől, hogy a falu erkölcse olyan szintre süllyedt, amelyet a művész szerint nehéz elfogadni.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!