Birdman: jó eséllyel az utóbbi évek legjobb filmje

Egy kiöregedett akcióhős kiöregedett akcióhőst játszik, aki azt hiszi, hogy kiöregedett szuperhős. Hibátlan.

Szathmáry István Pál
2015. 01. 15. 7:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alejandro González Inárritu ráadásul tovább emelte a tétet és csavart még jó párat az eleve kockázatos történeten. Filmje főhősének, az egykori akciósztárként tündöklő Riggan Thomsonnak, azaz Birdmannek a szerepét Michael Keatonra bízta. A színészre, aki valamikor Batmanként tündökölt, ám jó ideje bízvást tekinthető mellőzött szereplőnek. Ő tér most vissza a vászonra, egy olyan testtel, amit ő maga hasonlít a film egy pontján egy pulykához, arcán ráncokból szőtt fájdalomgobelinnel. És nyer.

Ez a rendezői gesztus egyébként távolról nem véletlenül emlékeztet arra, amikor Billy Wilder kiöregedett mozicsillagokat leporolva mesélt csodálatosan a film és a színpad varázslatos világáról az Alkony sugárút című remekében. Inárritu filmje is szerelmi vallomás a sokat emlegetett világot jelentő deszkákhoz, és parádésra sikerült demonstráció a mozi halhatatlan csodája előtt. Arról mesél, hogy esélyt kell adni minden dudásnak, aki a pokolra akar menni és nincs az a művészi, emberi ballépés, aminek ne lehetne megfizetni az árát, és kigőzölni a szenvedésből valami olyan minőséget, ami meghaladja az esendő embert.

 

Hősünk, Riggan felett eljárt az idő. Felesége elhagyta, lánya a rehabról szabadult, ő maga alkoholgondokkal küzd. Egy gyenge ember, aki számos hibát követett el az életében. Pedig ha akarna, tárgyakat mozgathatna meg, vagy felrepülhetne a felhőég magányába. Hiszen ő Birdman legalább egy hang a fejében váltig ezt állítja. De ő nem hallgat rá, és másként próbálja bebizonyítani maga és a világ előtt, hogy nem kell még leírni. Egy Raymond Carver-elbeszélést próbál színpadra állítani a Broadwayen, miközben minden ellene dolgozik és senki sem hisz igazán benne. Saját ügynöke is inkább csak elkerülni akarja az apokalipszist, a volt feleség lesajnálja, lánya önemészt csendben, és azzal a nyikhaj színésszel cicázik, aki nagy mellénnyel tart emelkedett szózatokat az igazi színjátszásról az egykori közönségkedvencnek, de felhizlalt egója valójában csak a saját ürességétől való rettegés mentális sminkje.

A film lényegében a premier előtti pár napot meséli el, olyan lüktető haláltáncként láttatva a kulisszák mögött zajló eseményeket, aminek ritmusa – nem mellesleg a kiváló zenei aláfestésnek, egy szinte megszakítatlanul tekergő dobszólónak is köszönhetően – az első perctől megragadja és nem engedi el a néző figyelmét. E zárt fauna minden létező létformája előttünk nyüzsög, szenved, szeret és filozofál: a színpadon őszinte, az életben rongyalakként lébecoló, már említett elhívatott színész (Edward Nortonban most sem kell csalódni), a gyerekkora óta a Broadwayről álmodozó szőke színésznő vagy éppen a kockázatot semmiért nem viselő, a darabokat és életeket kegyetlen és elnagyolt címkékkel megsemmisítő sztárkritikus.

 

De most én is így teszek, ahogy ez az ellenszenves nő: csak címkézek. A Birdman csodás, egyedi, tökéletes ritmusú, precízen komponált, mégis érzelmes és szívhez szóló film, amit átsző valamiféle sajátosan melankolikus irónia. Stílusparódia, korrajz és társadalomkritika is bőven akad benne. Mindeközben a legáltalánosabb, ugyanakkor legmélyebben emberi kérdések körül forog közhely és erőltetett művészieskedés nélkül: szerepek, látszat, valóság, publicitás és valódi értékek. Jutalomjátékok sora emlékezetes alakításokkal. Színpadias és életszagú, telis-tele meghitt és mélyen emberi pillanatokkal, remek párbeszédekkel. Az utóbbi évek egyik legjobb filmje.

(Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje). Színes, feliratos, amerikai vígjáték, 119 perc, 2014. Rendező: Alejandro González Inárritu. Forgalmazó: InterCom)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.