Ez Vidnyánszky elmúlt két évének egyik legjobb rendezése

Bánffy Miklós átdolgozott Attila-drámája a Nemzetiben, Vidnyánszky rendezésében. Emlékezetes darab.

Pethő Tibor
2015. 01. 05. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ország az ütközőzónában, Kelet és Nyugat között. A gótok meghasonlottak önmagukkal, államuk összeomlott. A pogány Berik herceg a keletről érkező hunokhoz pártolt, a mindenkit megigéző keresztény hercegnő, Mikolt pedig a hunokkal szövetséges oguzok fogságába esett. Catalaunum után vagyunk, a hercegnő kiszabadulásával egy időben, azzal összefüggésben merül fel Attila király megölésének terve is.

Bánffy Miklós A Nagyúr című drámáját 1912-ben mutatták be Budapesten, a Magyar Színházban. A mű akkor, s azóta is leginkább pozitív kritikákat kapott, Lengyel Menyhért a Nyugatban méltatta, Schöpflin Aladár, Tamási Áron és Kós Károly kiváló alkotásnak nevezte.

Vidnyánszky Attila érdekes keretbe foglalja az előadást: az első percekben József Attila Curriculum vitaejének az a részlete hangzik fel, amelyben az öcsödi nevelőszülők kijelentik, hogy Attila név nem létezik. Erre reflektálnak a hun királynak a felejtés és a halál összefüggéséről ejtett szavai a darab végkifejletében.

A Colosseum belsejét formázó elliptikus nézőtéren ül a közönség fent a színpadon; egyik végén a hatalmas római amfiteátrum részletének kinagyított fekete-fehér fényképe, másik sötétbe vesző sarka előtt pedig óriási malomkerék tűnik elő. Mindkettő összetett pogány és keresztény jelkép: a Colosseum ősi, sokat látott, utóbb templommá szentelt romfalai közt különös szimbiózisban él a pogányság, a barbárság, az antikvitás Krisztus hitével. A malom hasonló, mindent magába foglaló jelkép: rota fortunae, a sors, az örök visszatérés kereke. Ezt hajtja a táltos, ezen található Attila trónja, itt öli meg a királyt Mikolt hercegnő. (Díszlet- és jelmeztervező: Olekszandr Bilozub.)

A szereplők egy részének kiiktatásával, a tömegjelenetek elhagyásával szép ívű történet bontakozik ki Vidnyánszky keze alatt. Szépek a színen feltűnő, egymásba olvadó, a pontosan felépített drámai cselekmény nyomán kibontakozó képek is, egyedül Európé szerepe nem világos. (Ha mégis világos, túlságosan egyszerű.)

A kiváló művész, Mátray László Attilája nagyszabású alak; miközben az életét fenyegetik, trónján hátat fordítva Aphrodité teremtését, a kiválóak eledelét, a gránátalmát eszi. Nyugalma valóban isteni, fluiduma éppoly igéző, mint Mikolté (Trokán Nóra).

Az Isten ostora Vidnyánszky legjobb rendezése az utóbbi két esztendőben. Az előadás befejezése, Attila halála, az isteni jelkép s vele az áldás érkezése fentről kifejezetten megrendítő; ezen a ponton viszont kevesebb párbeszéd is elegendő lenne.

(Bánffy Miklós: A Nagyúr. Isten ostora. Nemzeti Színház. Rendező: Vidnyánszky Attila.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.