– Kétéves korában fogott először hegedűt, s hatévesen már Dankó Pista hangszerén játszott. Csodagyereknek számított?
– Cigány muzsikus családba születtem. Édesapám, Lakatos Tóni többet játszott külföldön, mint itthon. A lakásban éjjel-nappal szólt a cigányzene, dzsessz, magyar nóta és minden, ami csak létezik. Tele volt a lakás hangszerekkel, így bár beszélni még nem tudtam, de már több hangszeren pötyögtem. Akaratlanul is keresgéltem a hangokat. Amikor apám a budapesti Béke Szállóban és a Gundelban zenélt, én már négy-öt évesen mint fő látványosság felléptem a zenekarával, hiszen akadtak már darabok, amelyeket el tudtam játszani. Hatéves voltam, amikor Dankó Pista emlékére gálakoncertet tartottak a margitszigeti nagyszínpadon, s a szervezők azt mondták, azt szeretnék, ha Dankó egyébként múzeumban őrzött hegedűjén én játszhatnék. A koncert közepén bejött Lakatos Gabriella, a hetvenes évek legnagyobb balerinája, és egy piros párnán kihozta Dankó Pista hegedűjét. Majd bementem én, és a hegedűn eljátszottam két Dankó-művet. Óriási tapsot kaptam. A koncert után kezdtem először álmodozni arról, hogy ismert, mi több, világhírű hegedűművész lehetnék
– Persze volt még mit tanulnia.
– A fejlődésemnek nagy ára volt. Zeneiskolásként akkor tanultam Babár Béla tanár úrtól az igazi fizikai fájdalmakat okozó fogópozíciókat. És ha nem gyakoroltam, márpedig azt rögtön észrevette, hazazavart. Vagy megszöksz, vagy megszoksz – rivallt rám olykor. Rá is lépett a lábamra, csak úgy recsegett a gojzervarrott cipője. Nem tagadom: akkoriban inkább dobos szerettem volna lenni... Egy muzsikus életében az a legfontosabb, hogy az első négy-öt évben kivel és hogyan kezdi el az alapokat lerakni. Ez a csodálatos hegedűtanár úgy tanított meg a hegedülés alapjaira, hogy még most is kamatoztatni tudom. Ez persze nem azt jelenti, hogy most is úgy játszom, ahogy ő tanított. De építkezni tudok rá. Tízéves koromtól kezdtem el apámmal a Békében muzsikálni este héttől-kilencig. Aztán kivitt egy évre Münchenbe, ott a Piroska Csárdában muzsikáltunk. Miután hazajöttem, az EMKÉ-ben fellépő, Amerikából hazajött Járóka Sándorhoz kerültem, aki mellett megtanultam, mit is jelent igazán a cigányzene. Meg azt, hogyan kell igazából improvizálni. Bátran és erősen hagyatkozom a pillanatnyi hangulatomra, a közönségtől jövő impulzusokra, az intuícióimra. Néha egy-egy ihletett pillanatban szinte úgy érzem, mintha nem is én vezetném a vonót.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!