Irán legdrágább filmje Mohamed életéről

Mohamed próféta életét mutatja be Irán eddigi legnagyobb költségvetésű filmje, a Mohamed, Isten küldötte.

Grund
2015. 01. 31. 18:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A teheráni Fádzsr nemzetközi filmfesztiválon mutatják be vasárnap a Mohamed próféta életéről szóló alkotást, az iráni filmgyártás eddigi legnagyobb költségvetésű produkcióját. A próféta méltóságának védelmében a filmet versenyen kívül vetítik a mustrán. A film utómunkálatai egyébként Münchenben zajlottak.

Irán számos alkalommal bírálta Mohamed nyugati ábrázolását, legutóbb erőteljesen elítélte a párizsi tragikus terrortámadás után megjelent Charlie Hebdo címlaprajzát, amelyen a síró próféta a Je suis Charlie feliratot tartja. Ugyanakkor az iszlám köztársaság elítélte a francia magazin párizsi szerkesztősége elleni, tizenkét halálos áldozatot követelő merényletet is.

 

A Mohamed, Isten küldötte (Muhammad, Messenger of God) című életrajzot a fesztivál nyitófilmjeként vetítik le. A produkció rendezője, Madzsid Madzsidi több mint öt évig dolgozott az állítólag 30 millió dolláros költségvetéssel készült filmen. A forgatás közben nagyon ügyeltek arra, hogy semmi se szivárogjon ki a produkcióról, s ez jórészt sikerült is.

Korábban Madzsidi több filmje is látható volt Magyarországon. A mennyország gyermekeit Oscarra, a Baran –Allah nevébent Európai Filmdíjra jelölték a nem európai filmek kategóriájában. Madzsidi talán legszebb filmje, Az apa a zsűri nagydíját kapta az A kategóriás San Sebastian-i filmfesztiválon. Az 1997-ben bemutatott A mennyország gyermekei egyébként az első iráni film volt, amely Oscar-jelölést kapott.

Madzsidi nem mellesleg a Mohamed-filmben főbb szerepet osztott Irán egyik legjobb színésznőjére, Sareh Bayatra is, aki a Nader és Simin – Egy elválás története című, Oscar- és Golden Globe-díjas Asghar Farhadi-filmben nyújtott alakítása után Ezüst Medve-díjat kapott a Berlinalén.

A The Guardian brit napilap szerint az iráni Mohamed-életrajz a második nagy költségvetésű film, amely valaha a prófétáról született. Az elsőt 1976-ban forgatta Musztafa Akkad Anthony Quinnel. Az üzenet című film nagy vitát gerjesztett, annak ellenére, hogy a muszlimok vallási érzékenységre tekintettel a próféta nem jelent meg a filmvásznon.

 

Madzsidi szerint Akkad filmje nem ábrázolta hitelesen Mohamed életét, mert az csupán a dzsihádot és a háborút mutatta be, és mert „az iszlám képe kard képében" jelenik meg a produkcióban.

Az állami finanszírozású új Mohamed-film egy trilógia első darabja. Születésétől 12 éves koráig követheti a közönség a próféta életét. Az alkotás Mohamed első szíriai útjával ér véget, amikor Bahira, egy keresztény szerzetes megjósolja, hogy egy napon próféta válik belőle.

Irán széles körű nemzetközi forgalmazást szeretne a filmnek, főként az angol és arab nyelvű világban.

A film operatőre a háromszoros Oscar-díjas Vittorio Storaro volt. (Storaro az Apokalipszis most, a Vörösök és az Az utolsó császár fotografálásáért kapott Oscar-díjat – a szerk.) Az olasz operatőr kamerája nem mutatja Mohamed arcát a filmvásznon. Storarón kívül, aki teljes stábját hozta magával Olaszországból, az Oscar-díjas Sott E. Anderson is dolgozott a film látványeffektusain.

 

Storaro a MovieMaker című amerikai filmes magazinnak felidézte: azért vállalta a munkát, mert Madzsidi meggyőzte arról, ahogy filmjével a különböző vallású emberek egyesítése a célja. „Ez az emberek méltóságáról szóló történet" − mondta.

A rendező a premier előtt tartott sajtótájékoztatón is kifejtette, hogy filmjével helyes képet akart festeni az iszlámról a világ számára. A muszlin világ síita és szunnita vallástudósaival is egyeztetett, mielőtt nekilátott volna a munkának.

Mohamed életének egy olyan periódusát választották a filmhez, amelyben nincs eltérés a síita és a szunnita tudósok és csoportok megítélése között – mesélte Madzsidi. „Azzal a céllal készítettük ezt a filmet, hogy egységet hozzon a muzulmán világba" − fűzte hozzá.

 

A rendező hangsúlyozta: az volt a célja, hogy a világ végre az iszlám valódi arcát lássa, mivel szerinte „a világ mai felfogása az iszlámról nem egyezik az iszlám szépségével".

Minden elővigyázatosság ellenére a film mégsem kerülte el a vitát: egy egyiptomi egyetem szunnita vallástudósai arra szólították fel Iránt, hogy ne mutassák be a produkciót, Katar pedig bejelentette, hogy válaszul egymilliárd dollárból készít filmet a prófétáról.

Madzsidi azzal is érvelt filmje mellett, hogy Jézus Krisztusról 250, Mózesről 120, a többi prófétáról legalább 80, Buddháról pedig 40 film szól, miközben Mohamedről eddig egyedül Az üzenet című produkció készült. „Sajnos elmulasztottuk bemutatni a prófétánkat a nyugati világnak. Így az ellenségek megmaradnak ellenségeknek" − mondta.

 

Miközben a film külföldi fogadtatása bizonytalan, az ország vallási és politikai vezetője, Ali Hamenei ajatollah támogatja a produkciót, ami azt jelenti, hogy nyilvánosan kevés tere marad az esetleges kritikának. Az ajatollah 2012 októberében szokatlan módon a film egyik forgatási helyszínére is ellátogatott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.