Kard és korona: magyar intrikák a táblán

Ha a Rizikó már nem jelent kihívást, és a Trónok harcát is meguntuk, érdemes kipróbálni a magyar változatot.

rKissNelli
2015. 01. 08. 12:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A játékkészítők egyik legfontosabb törekvése a történelmi hűség volt, és végül valóban ez adja a Kard és korona savát-borsát. Gyalogosok nélkül nem lehet megostromolni egy várat, és a síkságon verhetetlen lovasság nehezebb terepen elvérezhet. A seregünk ereje az adóbevételen múlik, az adóbevétel pedig azon, mennyi területet birtoklunk. Szorít minket az idő is, hiszen az interregnum, azaz az uralkodó nélküli állapot nem tart örökké. A cél nyilvánvalóan a hatalom, jelen esetben a korona megszerzése. A játéktáblán a történelmi Magyarországot ábrázolják. Korongok és kártyák személyesítik meg a katonákat, a vezéreket, a pénzt és minden más kelléket. A játékhoz csak a dobókockákat vásárolták a tervezők, minden más kellék egyedi, Darabont Gergő grafikáival készült.

1301-ben járunk, amikor az utolsó Árpád-házi király, III. András halála után végképp a tartományurak kezére kerül az ország, kivéve a középső, királyi felségterületet. A kiskirályok, Aba Amádé a Tiszaháton, Borsa Kopasz a Délvidéken, Csák Máté a Felvidéken, Kán László Erdélyben, Kőszegi Henrik a Dunántúl egy részén (a játékban: Pannóniában), Subics Pál pedig Szlavóniában uralkodik. Saját felségterületük felett királyként rendelkeznek, és egymással is háborúkat viselnek.

A játéktábla majdnem teljes egészében az ország valós, 1301-es történelmi felosztását igyekszik követni, néhány eltéréssel. Borsa Kopasz területeit például el kellett csúsztatni. A tartományúr befolyása valójában a Partium, Kárpátalja és a mai Magyarország egy részére terjedt ki, a játékban viszont a Délvidék az ő hatalmi központja. Maguk a vezérek is szerepelnek a játékban, csatákban például növelik a seregük erejét, és foglyul is lehet ejteni őket. A történelmi hűséghez az is hozzátartozik, hogy a játékból nem maradhat ki a korrupció és a csalárdság sem. A játékosok például szóbeli megegyezéseket köthetnek egymással, tartalmukat teljesen szabadon határozzák meg, és a megszegésüket a játékszabály nem büntetni. Ez is a politika része, ahogy az is, hogy a fontos tisztségek ugyanúgy koronához juttathatják a játékosokat, mint a területszerzés. A tisztségeket licitálással lehet megszerezni. Az lehet nádor, tárnokmester vagy országbíró, aki többet kínál a pozícióért. Természetesen a tisztségek meghatározott előnyökkel járnak, ahogy a valóságban is. A dobókockák gondoskodnak arról, hogy a csaták kimenetelében a szerencsének is legyen szerepe.

A rövid változat akár másfél óra alatt is lejátszható, a hosszú körülbelül három óra alatt dől el, de az időtartam a játékosok számától is függ. Legalább ketten, legfeljebb hatan játszhatják. Érdemes rászánni legalább fél-egy órát a játékkal való ismerkedésre. A tervezők tízéves kortól ajánlják a társasjátékot.

(Kard és Korona, 2014. Üzlettől függően 10-12 ezer forint. Honlap: kardeskorona.net)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.