Egyre inkább összébb szorul a világ, mint az ideges gyomor. Van ennek azért előnye is. Például, amikor az online hívás segítségével a helyi újságírókkal a versenyt felvéve, a karosszék kényelméből faggathatja az ember azt a távolba, egészen pontosan Dél-Franciaországba szakadt magyar alkotót, akivel mostanában olyan rangos lapok is foglalkoznak, mint a Paris Match vagy éppen a New York Times International.
De itt óvatosan meg is állnék, mielőtt a jelzőhalmozás bűnébe esnék, mert beszélgetőpartnerem, akit a gyerekek útra indítása után reggeli kávéja közben hívhattam fel, nem rajong a blikkfangos újságírói fordulatokért. Pedig ezekből kijutott mostanában Pörneczi Bálintnak, lapunk egykori fotós munkatársának, a Magyar Nemzet Magazin korábbi képszerkesztőjének – és nem is érdemtelenül.
Michel, sült gesztenye árus
Fotó: Pörneczi Bálint
Mert mi tagadás, akár még a jól bejáratott hollywoodi sémák nyomvonalán is felvázolható a magyar fotográfus szakmai feltámadásának a története. Kiégés az itthoni viszonyok között (rossz úgy minden nap képeket készíteni, hogy az ember tudja, másnap a szemétben végzi a munkája – mondja Bálint erről), új élet és újrakezdés egy olyan országban, ami akkor is idegen marad, ha történetesen az ember felesége odavalósi is. Alkalmi munkák, többek között bárokban vagy éppen újságkihordás vidéken. Majd a ráébredés arra, hogy egy meglehetősen hétköznapi eszköz – az egyre több zsebben ott lapuló okos telefonok valamelyike – is alkalmas lehet a művészi munkára. És végül útjára indul egy olyan portrésorozat, ami később a világ egyik legnépszerűbb képmegosztó oldala szerkesztőinek is szemet szúr.
Julien, operatőr
Fotó: Pörneczi Bálint
Ezt követően hősünk oldalának virtuális követőinek száma hihetetlenül gyors növekedést mutat, és innen már tényleg csak egy ugrás a Párizsi Magyar Intézetben Figurák címmel nemrég megnyílt önálló kiállítás. De mielőtt teljesen átadhattam volna magamat a dramaturgia sodrásának, Pörneczi Bálint józan és nem egyszer nyersen megfogalmazott mondataival árnyalja ennek a történetnek a hátterét és a fordulatait. Például megemlíti, hogy ugyan kebeldagasztó érzésként is felfogható, hogy az embert az Instagramon több mint harmincezren követik – itt jelent meg az áttörést hozó cikk a fotós sajátos portrésorozatáról –, de ő személy szerint több örömét lelte abban, amikor még csak pár százan figyeltek ebben a formában arra, amit csinál. Merthogy azokról neki is esélye volt megtudni némi háttér információt, például azt, hogy miként is bukkantak rá a munkáira.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!