Szorosan kötődött, kötődik szülővárosához, Debrecenhez Fátyol Zoltán festőművész, ugyanakkor egyike azoknak a városban dolgozó alkotóknak, akiknek különösen fontos a nyitottság, az, hogy mint legújabb kiállítása címében megfogalmazza, minél tágabb legyen a tekintet mozgástere.
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a Medgyessy Ferenc Képzőművészeti Körben Bíró Lajos és Félegyházi László tanítványa volt, később elnyerte a Holló László-, s kétszer is megkapta a Káplár Miklós-díjat, háromszor a Debrecen kultúrájáért ösztöndíjat. 1986 óta a debreceni művésztelepen dolgozik, vezeti a vámospércsi nemzetközi művésztelepet, tanít a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolán. Otthonosan mozog a mikepércsi Malom-gát kínálta motívumok között, de munkáin megjelennek egyiptomi motívumok, ókeresztény templomok és zen kolostorok inspirálta részletek is, ahogyan műveinek címe mondja.
Két alkotása Rainer Maria Rilke költészetét idézi meg, a nyolcadik Duinói elégia ama sorait, amelyek szerint „Elönt a sok. Rendezzük. Szétesik. Újra rendezzük. S mi is szétesünk.” (Rónay György fordítása), vagy az archaikus Apolló-torzóhoz írt szonettet, amelyben a töredékből épül – épülhet – fel a teljes emberi világ. Az idő és a tér e felmérhetetlen mélységei felől szemlélve kap igazi értelmet a kiállítás címe, A tekintet mozgástere, hiszen ahogyan néhány évvel ezelőtt L. Carducci írta Fátyol műveiről, „e titokzatos és felderíthetetlen mélységű világok krónikákat és legendákat egyesítenek, úgy jelennek meg, mint megcsonkított tudósítások, eltévedt üzenetek, amelyek mégis minden kétséget kizáróan jelzik a bizonyosság útját”.
A megcsonkított tudósítások, eltévedt üzenetek mestere a festészet klasszikus eszközei mellett szívesen építkezik a műbe applikált talált tárgyakból, készít tárgykollázst, installációt. Éppen ezért van az, hogy noha kiválóan hangzó korszakmegjelölések – újmítosz, újbizánc, újkőkor – mentén periodizálják művészetét, az valójában az eszközök, technikák, témák, anyagok sokfélesége ellenére is egységesnek, következetesen épülőnek tekinthető.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!