Száz alakban láthatjuk viszont Vitéz Lászlót

Cintányérozó szerecsenek, Cuclifer és persze Vitéz László a Vigadó Galériában. Kemény Henrik-emlékkiállítás.

rKissNelli
2015. 01. 14. 11:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kemény Henrik Bábszínháza Magyarországon a vásári bábjáték legfontosabb intézménye volt, amelyet három generáció munkája hozott létre. A 2011-ben elhunyt, Kossuth-díjas Kemény Henrik akkor vette át végleg a színházat, amikor édesapja, Korngut-Kemény Henrik 1944-ben munkaszolgálatban eltűnt. A „Papa”, a legendás bábkészítő és vásári bábjátékos is apjától, Korngut Salamontól örökölte a szakmát, aki galíciai cipészmesterként 1897-ben kapott engedélyt bábjátékok rendezésére. A vásári bábjáték a 18-19. század fordulóján honosodott meg Magyarországon német, osztrák és olasz vándorkomédiások közvetítésével. A 19. század húszas éveitől a Városliget, a harmincas évektől a Városmajor, a 20. század elejétől pedig a Népliget lett az otthona. Itt épült fel Kemény Henrik Bábszínháza is 1927-ben, itt kezdett el bábozni hat évesen Kemény Henrik.

A vásári bábjátékos életformához hozzátartozott a vándorélet is. A kiállításon látható, hogyan fértek bele egy előadás kellékei egy bőröndbe, és a tárlat visszaad valamit Kemény Henrik műhelyének hangulatából is: varrógépe, szerszámos asztala is látható. Mellette a falon ott függnek a készülő díszletek, és a félig vagy egészen kész bábfejek. Láthatjuk, hogy formálódott ki egy darab fából az ördög vagy Vitéz László. Az ördög az egyik archaikus kultúrából, a népmesék világából átemelt elem, ami gyakran felbukkan a vásári bábjátékokban. A tárlaton látható százharminchét báb zöme Korngut-Kemény Henrik tervezte darab. Fia legtöbbször az ő bábjait alkotja újra, van azonban olyan figura a kiállításon, amely sajátja. Ilyen Donald kacsa és Popey, a tengerész.


A Korngut-Kemény Alapítvánnyal együttműködésben rendezett kiállítás Szervusztok, pajtikák! címet kapta. Ez a köszöntés jelentette évtizedeken át, hogy érkezik a piros sapkás Vitéz László, aki móresre tanítja ellenségeit. 1945 után neki sem volt jó sora. A népi figura szúrta a szocialista kultúrpolitika szemét, Vitéz Lászlót idejétmúltnak nyilvánították. Kemény Henrik nem tért át Vitéz Lászlóról Traktor Ferkére, inkább kényszerpihenőre küldte a legendás figurát húsz évre.

A kiállítás izgalmas anyagot mutat be, de jóval több magyarázatot igényelne. Kemény Henrik és családja munkásságának rövid áttekintésén és a néhány dokumentumon, illetve a fényképeken túl nem közöl információt a kiállított tárgyakról. Így a látogató csak a bábokban gyönyörködik, de a vásári bábművészetről, a bábkészítésről, a felvonultatott bábokról vagy Kemény Henrik művészi életútjáról nem szerez mélyebb ismeretet.

(„Szervusztok, pajtikák!”, Vigadó Galéria, 2014 február 1-jéig. A tárlat a Vigadó megnyitásának 150. évfordulójára rendezett programsorozat része)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.