Nem vitás, a karácsonyi tévédömping a mentálhigiéné mákos és diós bejglije. Nem lehet megúszni komolyabb károsodás nélkül. Mintha az ünnepekkor megállna az idő, és ugyanazt a karácsonyt töltenénk évről évre a képernyő előtt, Bud Spencerrel, Terence Hill-lel, a Reszkessetek, betörők! jó esetben csak két részével és számtalan könnyfakasztóan tanulságos amerikai rajzfilmmel.
Ahogy minden évben persze, idén is akadt kivétel. Még ha fizetős csatornán is, de mégiscsak beszivárgott a világszínvonalú tévézés a két ünnep közötti hazai műsorkínálatba. E lap hasábjain is többször leírtuk már, hogy a mozifilm és a tévés produkciók között húzódó, korábban egyértelmű határ lassan végleg eltűnik. E folyamat betetőzését jelentheti az itthon az HBO-n látható Olive Kitteridge című négyrészes minisorozat. Az Elizabeth Strout Pulitzer-díjas regénye alapján készült produkció visszaadhatta a minőségi tévézésbe vetett hitünket.
A tavalyi év amúgy is elkényeztette a sorozatok rajongóit. Hogy mást ne mondjunk, 2014-ben került képernyőre a True Detective (A törvény nevében) tízrészes bűnügyi széria, amelyben egy amúgy is csúcsformában lévő színész talán élete alakítását nyújtotta (Matthew McConaughey). Hasonlóan nagyot hasított a Fargo című, szintén tízrészes, szintén bűnügyi opus, amely fekete humorával és lassan építkező történetvezetésével ejthette ámulatba a nézőket. De talán még ezeken is túltesz bizonyos szempontból az Amerikában novemberben, hazánkban pedig az év utolsó napjaiban bemutatott Olive Kitteridge.
A Coen testvérek filmjeiből is ismert nagyszerű Frances McDormand főszereplésével készült széria ugyanis szinte észrevétlen természetességgel ötvözi a mozifilmek és a tévésorozatok legfőbb erényeit. Képi elbeszélésmódja egyszerre tűnik életképesnek mindkét területen. Az eredmény így jóval több, mint egy sorozat, de annak minden előnyét kihasználva több egyszerű mozinál is: valami egészen egyedi és különleges.
Mindehhez persze szükség volt a megfelelő alapanyagon kívül a kiváló színészi játékra is. Az Egyesült Államok északkeleti partvidékén játszódó történet középpontjában egy művelt, ám roppant cinikus, depresszív és embergyűlölő iskolai tanárnő figurája áll. A karaktert Frances McDormand játéka tölti meg élettel és teszi az önmagával és a társadalom közhelyes elvárásaival egyaránt küzdő nő egyedi drámáját általános érvényűvé. A boldog családok mind egyformák, a boldogtalanok ellenben a maguk módján azok – idézte fel a sorozat egyik kritikusa Tolsztoj híres sorát. Ám Olive Kitteridge története egyszerre mindkettő: egyforma és különböző. Ettől is oly ellenállhatatlan. Meg persze attól, hogy McDormand mellett olyan színészek tűnnek fel, mint Richard Jenkins, Bill Murray vagy Zoe Kazan.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!