Vatikáni Múzeum: A szépség alkotómesterei 3D-ben

Rómával ismerkedőknek, művészetszeretőknek egyaránt ajánlott Marco Pianigiani dokufilmje a Vatikáni Múzeumról.

Tölgyesi Gábor
2015. 01. 11. 8:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mert kétség sem fér hozzá: a Vatikáni Múzeum látogatóinak fő célja Michelangelo remeklésének a megtekintése: a múzeumi útvonalak is így vannak tervezve. A kilométeres sor már reggel a vatikáni falak mellett tekergőzik, sűrűbb napokon egészen az Újjászerveződés teréig, a Piazza del Risorgimentóig. Odabenn is nagy a nyüzsgés, s akit ez zavar, az néha arra gondol, inkább egy nyitás előtti exkluzív tárlatvezetésre kellett volna befizetnie.

Részben a csendesebb barangolás élményével ajándékozza meg nézőit Marco Pianigiani hetvenperces dokumentumfilmje, amelyet az Uránia mozi tűzött műsorára, és több vidéki városban is látható. A film ugyan nem vezet el olyan, a nagyközönség elől elzárt – s csak a reggeli nyitás előtti, külön programokon látható – helyekre, mint mondjuk a Fra Angelico freskójával díszített Miklós-kápolna, s azt sem lehet állítani, hogy minden fontos művet megmutat – e múzeum megismerése gazdagsága okán valójában életcél lehet –, ám amit elsőre, vagy mindenképp látni kell, azt megmutatja. Ráadásul tárlatvezetőnek a Vatikáni Múzeum igazgatóját, Antonio Paolucci professzort kapja a néző, amit – túl a virtualitáson – egy exkluzív program résztvevője sem mondhat el magáról.

A film az első hangsúlyt természetesen a rodoszi Hagészandrosz, Athénodórosz és Polüdórosz művére, a Laokoón-szoborcsoportra helyezi, amit 1506-ban találták meg Rómában Néró palotájának romjai között, s e művel alapította meg II. Gyula pápa a vatikáni gyűjteményt. Ez az a remekmű, amely Michelangelo művészetére nagyban hatott, pedig ekkor már huszonéves „sihederként" megfaragta a Dávidot és a Pietát is – Mária arcvonásaiban saját édesanyját megörökítve.

Az ókornál maradva: Pianigiani filmje elidőzik a Belvedere-torzónál vagy Augustus Prima Portájánál – a császár legismertebb, egytonnás szobránál –, s a művészettörténeti szakirodalomnak megfelelően párhuzamba állítja Michelangelo és Raffaello művészi „vetélkedését" – utóbbi komolyságában e sorok írója erősen kételkedik, hisz mindkét művészóriás bővelkedett az alkotói megbízásokban, Michelangelo többet be sem tudott fejezni. A film fő témája a múzeum fő látványosságai után adja magát: Michelangelo és Raffaello.Utólag – e film láttán − kézenfekvőnek tűnik, a Vatikáni Múzeumról szóló könyvek mégsem hívják fel úgy a figyelmet arra a párhuzamra, amely a különböző korok Pietà-ábrázolásainál érdemes szemügyre venni: legfőképp Michelangelo szobra, Caravaggio Sírbatétele és Van Gogh Ismeretlen Pietája közötti párhuzam a szembetűnő.

A film megmutatja Chagall és Dalí e tematikájú művét is, ezzel kárpótolva a múzeum sok látogatójának mulasztását: a VI. Pál pápa által 1973-ban alapított Modern egyházi gyűjtemények a többség csak átrohan, pedig megér ez is egy külön misét. VI. Pál a kortárs képzőművészet lelkes támogatója volt, a művészeket ő nevezte híres levelében a szépség alkotómestereinek.

Pazar film, pazar színekkel: nosztalgiázóknak, Rómával ismerkedőknek, művészetszeretőknek egyaránt ajánlott. Egyetlen hibája, hogy a Goethe-idézetekben is bővelkedő, nagyon szép narráció nem szinkronizált.

(Vatikáni múzeum, színes, feliratos, olasz dokumentumfilm, 70 perc, 2014. Rendező: Marco Pianigiani. Forgalmazó: Pannonia Entertainment)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.