Visszanyeri eredeti állapotát a Közlekedési Múzeum

A Liget Budapest projekt keretében építik újjá. Április 15-én három évre bezár.

Grund
2015. 01. 21. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szépművészeti Múzeum Román csarnokának rekonstrukciója mellett még idén elkezdődik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épületének eredeti kiviteli tervei alapján végzendő helyreállítása is, a múzeumot 2018 tavaszán fogják ismét átadni a közönségnek.

A közlemény szerint – amelyet Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa és Krámli Mihály, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója közösen írt alá – a felújítást követően az intézmény nem csupán eredeti pompáját nyeri vissza, hanem a múzeumi funkciók, a kiállító- és a közönségforgalmi terek is megújulnak, valamint az épület területe térszint alatti kiállítóterekkel is növekedni fog.

 

A Pfaff Ferenc által tervezett, romantikus-eklektikus stílusban épült templomszerű épület eredetileg két részből állt: a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezett járműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67, belső magassága pedig 34 méter volt, a járműcsarnok belül 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette. A Magyar Királyi Közlekedési Múzeum az 1896-os Ezredéves országos kiállításra épült Közlekedésügyi Csarnok épületében 1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeumaként.

Az épület a Városligetet ért 1944. júliusi és szeptemberi bombatámadás következtében súlyosan megsérült, a tető közel 35 százaléka beomlott. A háború után a romok eltakarításán kívül nem volt lehetőség komolyabb helyreállítási munkálatokra, a veszélyelhárítást célzó bontásokat 1947-ben végezték el.

1954-ben majdnem végzetes döntést hozott a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottságának városrendezési osztálya, amikor az alapozási, szigetelési, szerkezeti hibák és a háború során elszenvedett sérülések nagysága miatt elhatározta az épület teljes lebontását. A munkálatok meg is kezdődtek, ám még mielőtt teljesen elbontották volna az épületet, döntés született arról, hogy ha szerényebb formában is, de helyreállítják a múzeumot.

 

A múzeum jelenlegi, az eredetihez képest erősen megcsonkított állapotát csak az 1964-es és 1965-ös újjáépítéseket követően érte el. A kor ízlésének megfelelő átépítés a teljes emeleti rész – beleértve a kupola – elbontásával járt. Ugyanerre a sorsra jutottak a kupolacsarnokot körülölelő saroktornyok és a földszinti terek is, ezzel egyidejűleg kiszélesítették a Hermina utat. A megmaradt területen 1966. április 2-án nyílt meg az új Közlekedési Múzeum, amely azonban szűknek bizonyult, így 1979 és 1985 között kibővítették. Mivel toldaléképítésre a hegyes szögű, keskeny ingatlanon nyílt csak lehetőség, a bővítés meglehetősen szerényre sikeredett – olvasható a közleményben.

A Liget Budapest projekt tájékoztatása szerint a beruházás tervezett költsége hétmilliárd forint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.