Vörös föld: leleplező film a kommunizmusról

Leleplező játék-dokumentumfilm a kommunista valóságról. Vitézy László Vörös földje DVD-n.

Szathmáry István Pál
2015. 01. 20. 8:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De ha valaki azt hinné, valamiféle csehszlovák beütésű, Milos Forman munkásságát idéző groteszk alkotást néz, a vadnyugati tájjá roncsolt magyar tájban fekete ganajtúró bogarakként a hegyoldalon felkúszó pártautók, vagyis csajkák látványa meggyőzi a nézőt: minden abszurditás ellenére is véresen komoly dologról van szó.

Ebben az is szerepet játszik, hogy a film igencsak trükkös. Játékfilm ugyan, de az avatatlan, a keletkezéstörténetet nem ismerő néző könnyen dokumentumfilmnek vélheti a látottakat. Vitézy László ugyanis megvalósította azt a bravúrt, hogy egyszerű embereket úgy mozgatott kamerája előtt, hogy azok a legtermészetesebb módon magukat adva a hitelességnek ezt a magasiskoláját valósították meg.

Ahogy a rendező, forgatókönyvíró, producer a film hétfői DVD-bemutatóján elmondta, ez olyan lecke volt számára, amit segítette a hivatásos színészekkel való közös munkák során is. Olyan korban készült a film, amikor nem csak esztétikai értelemben jött a jól az ötletesség, fifikásnak kellett lenni más téren is. A Vörös föld című film keletkezése körüli idők hangulatát Pozsgay Imre, az akkori idők emblematikus kultúrpolitikusa elevenítette fel az eseményen. Felidézte: ekkortájt jutott arra következtetésre, hogy a társadalomtudományok „bénák”, vagyis nem a valós problémákról beszélnek.

 

Mivel Aczél György, a kultúrpolitika akkori ura kirakatemberként gondolt Pozsgayra, ezt kihasználva az időközben egyre rendszerkritikusabbá váló politikus a helyzetéből fakadó előnyt a filmesek támogatására fordította. Hogy jól számított, az is mutatja, hogy a televízióban annak idején több mint másfél millió néző tekintette meg a Vörös földet, és további félmillió néző váltott jegyet a filmre, mely valós eseményeken alapul és az azt követő kálváriát mutatja be, amikor is egy vájár disznói bauxitot túrnak ki a cserefai hegyoldalban.

A film több szempontból is elsőnek számít. Ez volt az erősen társadalmi elkötelezettségű Társulás Stúdió első komoly bizonyítási lehetősége és az első olyan magyar játékfilm, ami a televízióban debütált a mozik helyett. A forgatókönyvíró Dárday István kiemelte: bármit is vágattak ki a filmből, az a sajátos dokumentarista felfogása miatt akkor is megmutatja azokat a sajátos viszonyokat, amik a rothadó rendszert jellemezték. Ezért is gondolja úgy, hogy a filmnek mindenképp helye lenne az oktatásban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.