A teljes élet keresése alighanem minden művészet alapfeladata, bár töredékekben gondolkodó korunkban ez a legtöbb alkotóban nem, vagy alig tudatosul. Haris László fotóművész azonban tudatosan járja a teljesség elérése felé vezető utat, immár jó néhány évtizede. Fontos szakaszát jelenti ennek az útnak a legutóbbi esztendőkben készült műegyüttes, a panorámaképek, amelynek a legkorábbi darabjai, például a kiállítás meghívóján látható torockószentgyörgyi vár 2008-ban született meg.
E művek egy-egy kivételtől eltekintve színesek, és úgy jönnek létre, hogy egy állványra rögzített, körben forgó digitális fényképezőgéppel 24 felvétel készül, ezekből rakódik össze a 360 fokos körpanoráma. Mivel az egyes képek készítése között meghatározott idő telik el, a gép lencséje elé kerülő mozgó személyek, tárgyak vagy mozgással járó természeti jelenségek ismétlődve, megtöbbszöröződve jelennek meg a felvételen, azaz egyetlen felvételen egy egész mozgásfolyamat ábrázolható.
A képen megjelenő motívumok bármelyike egyenrangú a többivel, attól függetlenül, hogy éppen az elő- vagy a háttérben jelenik meg. A kamera által megtett forgó mozgás mintegy a Föld, a Hold és a Nap forgómozgását, ezen túl a világ nagy erőinek a mozgását modellezi, az univerzum emberi ésszel nehezen felfogható, attól függetlenül, a maga törvényei szerint végbemenő változásait. Ezzel pedig azt sugallja, hogy e mozgás során egyszer csak minden abba a pozícióba kerül, amelybe egyszer kerülni kell.
Hogy néhány pillanatig, évmillióig marad-e ott, mielőtt újra megmozdul, vagy a megtalált egyensúly az idők végezetéig tart, ki tudná megmondani? A képen, a „megtalált pillanatban\" azonban mindenképpen létezik. S nemcsak egyetlen képen belül, hiszen a kamera által inspirált képzelet maga is mozgásba lendül, egymás mellé helyezi a különböző világokat, a főként Erdélyben fotózott hősöket, a csíkszentdomonkosi búzaszentelést, a magányosan élő Péter bácsit, a csíkmadarasi kovácsot, akinek udvarán 2010-ben készítette el panorámaképét.
A témaválasztás megint csak nem véletlen, hiszen Erdély, a magyar kultúra, a tradíciók tárháza a hatvanas-hetvenes évektől izgalmas felfedezéseket kínált Haris Lászlónak, akár csak Felvidék. Tudja tehát, hogy milyen értékek mennek veszendőbe, amikor a Homoródalmási önarcképben bemutatja a XIX. század első felében épült székely ház romló falait és az elvaduló kertet.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!