Az improvizáció mint a félelem ellenszere

Andrew Hefler amerikai énekes-színész húsz éve választotta új otthonául Budapestet. Akkor nem improvizált.

Son
2015. 02. 23. 15:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Miért pont improvizáció?
– Viola Spolin amerikai drámapedagógus és tanár az 1930-as években Sztanyiszlavszkij unokatestvérével közösen fejlesztette ki azt az improvizációs színházi gyakorlatot, amellyel gyerekekhez próbálta közelebb hozni a színházat. Még gyerekkoromban, Los Angelesben találkoztam először ezzel a technikával: Bert Clay, Spolin tanítványa volt a tanárom, szinte minden tantárgyat az improvizáción keresztül próbált megismertetni a diákokkal. Nekem ez lett a természetes, hogy ezen keresztül próbáljam megérteni a körülöttem lévő világot. Később sokat tanultam Keith Johnstone drámatanártól is.

– Mikor Magyarországra érkezett, egyértelmű volt, hogy ezzel szeretne itt foglalkozni?
– Európában nem igazán volt a kilencvenes években hagyománya ennek a műfajnak. Lehet, hogy ismerték magát a kifejezést, de nem azt értették alatta, amit valójában jelent. Először egy kommunikációs ügynökséget alapítottam, csak 2003-ban csatlakoztam a Scallabouche társulathoz, ahova egy barátom hívott el, velük kezdtem el újra ezzel színházszerűen foglalkozni. Majd a Merlinben tartottam angol nyelvű improvizációs kurzusokat, nyaranta pedig a Művészetek Völgyében, Monostorapátiban vezettem táborokat. Igazából ebből jött létre a négy éve alapított Grund Színház, ami alapvetően nyitott műhelyként indult. Most ismét elindítjuk az angol és magyar nyelvű kurzusainkat, de filmszínészet- és forgatókönyvíró-képzést is tervezünk. Nagyon érdekel az emberi viselkedés. Ez a technika kifejezetten alkalmas arra, hogy fejlesszük a problémamegoldási képességet, a kommunikációs készséget, hogy a bennünk rejlő feszültségeket oldjuk, de csökkenteni lehet általa a szorongást, a félelmeinket. Az improvizáció magabiztosságot ad, bátorságra nevel.  Egyfajta oldószer.

A nyugati kultúrában az iskolákban állandóan azt sulykolják a gyerekeknek, hogy nem szabad rontani. Még azt is elfogadhatónak tartják, ha valaki eljátssza, ha tud valamit. Pedig ez a legnagyobb butaság. Csak a bukásból lehet igazán tanulni. Az improvizáció is erre tanít, hogy merj hibázni, merj szembenézni az ismeretlennel.

– A színészektől is más attitűdöt követel meg ez a fajta játék?
– Lehet, hogy néha más kell, de alapvetően hiteles színjátszást igényel. Itt csak az adott pillanat a fontos, ilyenkor jobb, ha az ego is háttérbe szorul. Mindez csak gyakorlás kérdése. De ezáltal a hétköznapokban is biztosabb lábakon állhatunk. Persze fel lehet fogni terápiaként is az improvizációt, de én a gyakorlatiasabb dolgokat szeretem. Az improvizációra én előadó-művészetként tekintek, számomra a közös kreativitás eszköze. Ha jól használjuk, akkor az egyik legigazságosabb színpadi műfaj. A néző nagyon könnyen tud vele azonosulni, átérezni a veszélyét. De nem neki kell elvinni a balhét. A rendezői színházat szerintem azért találták ki, mert a színész nem nagyon akar magától változni, elveszíteni valamilyen státuszt iszonyatosan ijesztő dolog. Az improvizációs színész ösztönből érzi, mikor kell változnia. Ezek a művészek évekig gyúrják magukat, hogy az ösztönös döntéseket izommemóriából oldják meg.

– Van egy társulatuk is, amivel formabontó előadásokat készítenek.
– Az emberek egyre inkább nyitottabbak az improvizációra, a Toldi Moziban futó Food Film Fighters című előadásunkra például pillanatok alatt elfogynak a jegyek. Egy-egy előadáson – ami a slam poetry, a színház, a film és a gasztronómia találkozása – mindig egy kultfilm a központi téma, ezt alapul véve improvizálnak a színészek, a slammerek saját szövegeiket olvassák fel, a közönség pedig a témához illő falatokat kóstolhat a szünetben. Nagyon népszerű a CageMatch nevű programunk is, most szerdán a Budapest Jazz Clubban rendezzük a következőt. Ez egy párbaj, ahol két csapatnak huszonöt perc alatt kell felépítenie egy történetet. Hogy ki nyer, azt a közönség dönti el.

– Említette a slammereket. Miért pont velük kezdtek együttműködni?
– A slammerek szatiristák, nyilvános kommentátorok. Emberi viszonyokról, viselkedésformákról beszélnek. A színház ugyanezt teszi. Mégis izgalmas a kontraszt, hogy ők milyen motívumokat, pillanatokat festenek fel a falra és erre a színészek hogyan reagálnak. A SlamPro esten mindig egy-egy slammert hívunk meg, az általuk felolvasott jelenetekre építünk fel jeleneteket, ami kicsit rizikós is.

– A színház mellett a zene a másik fontos része az életének. Fellép a Random Trip csapatával, ahol a zenészek improvizálnak.
– A zene talán az egyik legtökéletesebb műfaj. Nem lehet elmenekülni előle. De nekem ebben is a kreativitás, az együtt alkotás, az elfogadás a legfontosabb. A Random Tripet épp ezért élvezem nagyon.

– Pár éve énekel az egyre népszerűbb Kéknyúl Hammond Bandben is. Velük hogyan találkozott?
– Kezdetben a fiúk instrumentális zenét játszottak, de a zenekar vezetője, Premecz Mátyás belátta, a kezdeti bluesos-funkos-dzsesszes hangzás csak egy szűk rétegnek érthető, szerethető. A neosoul lett az irányvonal, és mivel kellett nekik egy énekes, nagy örömmel csatlakoztam a bandához, akikkel más-más formációkban már játszottunk együtt. A tavaly megjelent, The Wind Plays Me című album szövegeit is én jegyzem. Mindig arra törekszem, hogy azok a gondolatok, amiket megfogalmazok a dalokban, igazak, valódiak legyenek. Személyes élményeket vetek papírra, a barátaim portréját, történeteit rajzolom meg.

– A Kéknyúllal igazi örömzenét játszanak, a legutóbbi trafós koncerten a tinédzserek mellett pedig hatvanas házaspárokat is lehetett látni. Kevesen képesek ennyi mindenkit megszólítani a zenéjükkel.
– Tudat alatt erre próbálunk meg törekedni. Nem tudom, hogy ez tartható-e, de ha ez tényleg így van, akkor talán valamit eltaláltunk.

– Több mint húsz éve él Magyarországon. Miért ragadt itt, és most milyennek látja magyarokat?
– Huszonévesen rettentően vonzott ez a közeg. Budapest sokkal sejtelmesebb volt akkor, a pesszimizmus ellenére tele volt reménnyel. És aranyosabb, szerényebb volt, mint most. Hogy mi változott ez alatt az idő alatt: talán a magyarokra jellemző önirónia kopott meg, de érthető, hisz maga a remény is kicsit megkövesedett. Az önirónia most már fáj: harap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.