Csók István: egy férfi, aki belül női akt volt

Túlcsordult benne az életöröm, festményei fürödtek a színekben. Csók István a Várkert Bazárban.

Szathmáry István Pál
2015. 02. 14. 12:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél évszázada született Csók István, akit a magyar festészet történetében túlzás nélkül nevezhetünk az életöröm mesterének. Hogy a komor magyar lélek mégiscsak vágyja a derűt, arra bizonyíték, hogy Csók számos képe bízvást sorolható a legnépszerűbb magyar festmények körébe. Ezek közé tartozik például az 1932-es Keresztapa reggelije című kép, de említhetnénk akár A tavasz ébredését is, mely Tiziano híres Égi és földi szerelem című remekművének újragondolása.

Ezek a munkák is megtekinthetők a tegnap nyílt, mintegy hetven alkotását és személyes tárgyait felvonultató kiállításon, mely öt nagyobb tematikus egységbe rendezve ad átfogó képet a közkedvelt magyar festő munkásságáról. Az első részben a látogató mintegy belép a festő műtermébe – ezt egy valóságos festőállvány is hivatott jelezni –, és egyfajta izgalmas tükörjáték résztvevőjévé válik.

Többek között szembetalálja magát Csók egyik fő művével, mely a Műteremben címet viseli, és némiképp trükkös módon festőt és modelljét úgy ábrázolja egy síkban, hogy a mester valójában egy tükörből tekint vissza a nézőjére hamiskás tekintetével. Mint azt a kiállítás kurátora, Gartner Petra a csütörtöki sajtóbejáráson elmondta: sajátos, hogy Csók valójában egy női akttal fogalmazza meg ars poeticáját. Sajátos, de nem meglepő, hiszen ebben az egységben még számos aktkép kerül elő. A meztelen női test azonban sosem öncélú látványelemként, hanem bibliai, mitológiai vagy éppen történeti utalások formájában van jelen a festő munkásságában.

A rendkívüli mesterségbeli tudással bíró festő – erről tanulmányrajzai is tanúskodnak a kiállításon – ha nem is lépett radikálisan nagyot, azért az újító szándék sem állt távol tőle. Érdemes tüzetesebben megnézni például az 1908-as keletkezésű Párizsi hölgy című képét, melyen a női portré merészen és vastagon felvitt, elnagyolt ecsetvonások nyomán elevenedik meg és telítődik gazdagon színekkel. De a karikaturisztikus túlzások sem álltak távol tőle, ezt lehet megfigyelni Vámpírok című, 1907-es vázlatán.

Ahogy Paul Gauguin a tahiti egzotikum felé, úgy fordult Csók a magyar népművészet felé. Népi ihletésű képei is külön egységben láthatók a tárlaton, ahogy keleti tárgygyűjteménye is, melyet később lánya közgyűjteményekre hagyományozott. A kiállításon helyet kaptak még Csók derűs életképei, balatoni – esetenként egészen filozofikus töltetű – tájképei, a folyosón pedig életének fontos részletei tárulnak fel fotókon. Az alapvetően komor dresszkódba öltöző magyar festészet üde kivétele Csók István, nem véletlenül írta egyik kortársa róla, hogy a „színek kimeríthetetlen szókincsén beszél”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.