Eddig ismeretlen Cézanne-vázlatok kerültek elő

Paul Cézanne két befejezetlen vázlatára bukkantak amerikai restaurátorok a francia posztimpresszionista festő két alkotásának a hátoldalán.

Grund
2015. 02. 22. 17:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vázlatokat – az egyik egy ceruzarajz, a másik egy akvarell - valószínűleg senki sem látta a 20. század eleje óta – közölte szombaton a pennsylvaniai székhelyű Barnes Alapítvány. A restaurátorok akkor találtak rájuk, amikor Cézanne két tájképet ábrázoló akvarelljén, a The Chaine de l\'Etoile Mountains és a Trees címűn állagmegőrző munkálatokat végeztek.

Az alapítvány alapítója, Albert Barnes 1921-ben vásárolta a két műalkotást Leo Stein amerikai gyűjtőtől. Valószínűleg egyáltalán nem tudott arról, hogy mit rejt a festmények hátoldala – mondta Martha Lucy, a Barnes Alapítvány kurátora.  A The Chaine de l\'Etoile Mountains hátoldalán a szakemberek egy olyan vázlatot találtak, amelyen Cézanne fákat kezdett el grafitceruzával rajzolni, majd festékre váltott, ám a mű közepe annyira kezdetleges, hogy nehéz meghatározni, mit akar ábrázolni. A Trees című kép hátoldalán színes házakat ábrázoló részletesebb akvarell vázlatra bukkantak.  – Az akvarelleket már korábban is kivettük a keretükből, ám mindkettő hátoldala barna papírral volt fedve. Ez az egyik oka annak, hogy állagmegőrzést kellett rajtuk végezni. A barna papír igen savas és savmentes papírra akartuk lecserélni – magyarázta Barbara Buckley, az alapítvány egyik igazgatója, fő festményrestaurátora a The Philadelphia Inquire című napilapnak.

A most felfedezett vázlatokat április 10. és május 18. között be fogják mutatni kétoldalú keretbe helyezve, hogy a képek mindkét oldala jól látható legyen. A posztimpresszionista festőktől nem állt távol az a gyakorlat, hogy vázlatkönyveik papírlapjainak vagy nagyméretű vásznainak mindkét oldalán dolgozzanak. 1906-os haláláig Cézanne több ezer rajzot készített, számos olajfestményeihez való előkészület gyanánt készült, jó néhányat pedig csak a színekkel és vonalakkal való kísérletezés miatt vetett papírra.

A Barnes Alapítványt 1922-ben hozták létre, gyűjteményében 365 papíralapú műalkotás van főként amerikai és európai művészek alkotásai a XIX. század végéről, a XX. század elejéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.