Ferzan Özpetek és a véget nem érő szeretet

A kortárs filmgyártás meghatározó rendezője, Ferzan Özpetek új filmje most kerül a magyar mozikba.

Kárpáti György
2015. 02. 02. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ön ezúttal egy végtelen szerelemről beszél, azt sugallva, hogy az egy adott pillanatban talán mégis véget ér. Okairól viszont nem tudunk meg semmit.
– Mert én másképp értelmezem a történetet: az Öveket becsatolni!-ban a végtelen szerelemről és szeretetről beszélek, olyanról, ami sosem ér véget – az idő múlása, a betegségek és az árulás következtében sem. És egyúttal nemcsak két szerelmes közti érzésekről beszélek, hanem a szeretetről is, ami két barátot vagy egy családot köt össze. A főszereplőnőt nagyon szereti a férje, a legjobb barátja, valamint az anyja és a nagynénje is. A szeretet ezen típusai örökké tartanak. Ráadásul vallom, hogy az élet egy bizonyos pontjához érve elengedhetetlenné válik számot vetni magunkkal és feltenni a kérdést: hol tart a saját szerelmünk?

– Hisz ön a sorsban?
– Igen, azt mondanám, hogy igen. Pontosabban úgy fogalmaznék, hogy a sors jeleket ad, és rajtunk áll, felfigyelünk-e ezekre, vagy sem.

– Újra az emberi és családi kapcsolatokról mesél a nézőknek. Hogy érzi, még mindig van mit mondania a témában?
– Természetesen! Mindig is szerettem a szívemhez közel álló témákról beszélni: szerelem, barátság, a sors jelei, és az a mód, ahogy az ember nem várt eseményekre reagál.

– Ismét Dél-Olaszországban, Puglia térségében forgatott, természetes díszletül használva többek közt Lecce festőiségét. Van bármilyen sajátos viszonya a régióval? Például úgy, ahogy Fellininek Rómával?
– Nem tudom megmondani, hogy olyan-e ez, mint Fellininek Róma. Isztambulban vannak a gyökereim, Róma az otthonom, Lecce a személyes menedékhelyem. Isztambul és Róma mellett Lecce a kedvenc városom, ahol szintén otthon érzem magam. Nagyon szeretem a helyi lakosokat, és az évek során nagyon mély kapcsolataim és barátságaim születtek itt. Ezért is döntöttem úgy, hogy a filmet ebbe a nekem különleges közegbe helyezem: a lehető legkellemesebb légkörben akartam filmezni, és szerettem volna jól érezni magam a forgatás során. Ennek a történetnek egyébként bármelyik város jó környezet lett volna, azt pedig mindenképpen el akartam kerülni, hogy a karakterek kötődést mutassanak azokhoz a konkrét helyszínekhez, ahol az események zajlanak. Ezért is határoztam el, hogy a színészeket nem leccei kiejtéssel, hanem normális olasszal beszéltetem, figyelembe véve a filmben felötlő témák egyetemességét. Lecce így igazi színpaddá vált, s nem a film egyik karakterévé. Külön kiemelném Marta Maffucci díszlettervező munkáját, aki rendkívül szuggesztív módon alakította át a várost és környékét annak érdekében, hogy a filmben hangsúlyos idő múlása a színhelyeken is láthatóvá váljon, és ne csak a szereplők arcán és testén érzékelje a néző.

– Az Öveket becsatolni! több új, fiatal olasz tehetséget mutat be a nézőknek. Szándékosan választott szinte teljesen új arcokat a filmjébe?
– A főszereplőnővel kapcsolatban az elejétől fogva a lengyel születésű, és hamarosan a Taviani testvérek új filmjében is szereplő Kasia Smutniakra gondoltam. Úgy éreztem, hogy megfelelő és hatásos erre a komplex és nehéz karakterre. Érzésem szerint a bájai sosem homályosítják el tehetségét és a képességeit: általában ha egy nő olyan szép és fénylő, mint ő, nehezen tudja megmutatni a tehetségét is. A korábban modellkedő Kasiának ez viszont kitűnően sikerül. Számomra ő olyan, mint egy pillangó, egy tiszta test, ami önnön szépségével nincs tisztában, és így forog a világban. Nagyon elégedett vagyok a férfi főszereplő, Francesco Arca játékával is. Őt korábban nem ismertem, és mikor találkoztam vele, rögtön érdekesnek találtam a mozivászonra termett, magnetikus arcát. Mielőtt kiválasztottam, még négy másik színésszel is versenyeztettem, hogy biztos legyek a dolgomban, ám Francesco kitűnően ment át a „záróvizsgán”. Meggyőződésem, hogy színésznek, énekesnek, festőnek, rendezőnek, írónak születni kell, és erre ő az egyik példa, s ezt éreztem korábbi kísérletezéseim során is egy-egy film előtt, például Ambra Angiolinivel vagy Luca Argenteróval. Természetes tehetségekről van szó, akik nem a fejükkel játsszák a szerepüket, hanem az ösztönükkel és a szívükkel.

– Mi lesz a következő filmterve? Ismét a kedvelt Özpetek-témákhoz nyúl, vagy esetleg új kihívásokat keres?
– Úgy tűnik, a következő filmemhez egy nemzetközi szereposztással visszatérek Törökországba. Eközben más, nagyon érdekes ajánlatokat is kaptam az opera világából: az egyik Kínából érkezett, ami páratlan kihívást jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.