Nem titkolom, Kesselyák Gergely elképzelése a népoperáról számomra rendkívül szimpatikus. Meggyőződésem, hogy ez a műfaj csak tetszhalott, ha átcsomagoljuk a mai kor igényei szerint, újra régi fényében tündökölhet. Ehhez persze nézők kellenek, olyanok, akik nem csak estélyiben, nem csak arannyal csillogó, rangos épületekben és nem csak végtelenül elvont rendezésekben tudnak gondolkodni.
Erre való az Erkel Színház, amely újbóli megnyitása óta minden egyes nap bizonyítja, hogy az opera műfaja a rendszerváltás óta csakis pénzkérdés miatt vált egy szűk réteg előjogává. Ha elérhető az ára, szinte verekednek a jegyekért. Ennek fényében különösen furcsa, hogy csak hat előadást hirdettek Kesselyák Gergely Miskolcon már sikeresen vizsgázott Nabuccójából, ugyanis ha valami, ez aztán igazán népopera. Maga a mű, és a rendezés is. Ezért aztán evidens, hogy az Erkelben van a helye.
Az emberek persze már Miskolcon is sokkal jobban fogadták Kesselyák Gergely kissé ezoterikus, jól átlátható, az asztrológia közismert jelképeit sem nélkülöző és nagyon is szerethető világát, mint a kritikusok, akik jellemzően a kákán is csomót keresnek. Valószínűleg azért, mert ez a darab nem is az utóbbiak sajátos és belterjes csoportjának készült, hanem azoknak, akik nem akarnak mindenbe belelátni valamit, hanem egyszerűen csak élvezni szeretnék a gyönyörű Verdi-muzsikát.
Kesselyák elképzelése az Istenhez való visszatalálásról, a hitről, az ezekből születő új világrendről, az univerzum törvényszerűségeiről elvonatkoztat a történettől, de mégsem veszi el a librettó szerinti kor stílusjegyeit. Bár látszólag historizál, valójában nagyon is spirituális a megközelítés, ami nemcsak a gigantikus hatású színpadképen (díszlettervező: Zeke Edit), vagy a látványos jelmezeken (jelmeztervező: Papp Janó) jön át, hanem a zenén is.
Ennek nyilvánvalóan egyik oka az, hogy Kesselyák maga is karmester, ha rendez, akkor is elsősorban a zenéből indul ki, másrészt érezhetően teljes az összhang kiváló kollégájával, Kovács János karmesterrel. A zenekar játéka emiatt rendkívül sokszínű és szinte beszédes, ahogy nemcsak kíséri, de szinte meg is jeleníti a színpadi történéseket, az énekkar pedig átütő erejű. A Nabuccónak egyébként is lelke a kórus, ha az énekkari részeket jól megoldják, már nyert ügye van az előadásnak.