A Kossuth- és Munkácsy-díjjal, valamint a nemzet művésze címmel is kitüntetett művész január 22-én, életének 86. évében hunyt el.
Feledy Balázs művészeti író az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Széchenyi István Művészeti Akadémia, a Magyar Művészeti Akadémia és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete nevében Gross Arnold művészetét méltatva kiemelte: kevesek voltak képesek arra, hogy olyan művészileg vitathatatlan értékű munkákat készítsenek, amelyek a szakmai elismerések mellett a közönség tetszését is folyamatosan elnyerték.
Mint elmondta, Gross Arnold személyiségében és alkotásaiban a szeretetnek központi szerepe volt, de művészete is „szerethető volt”.
A művész pályájának kezdetét felidézve hangsúlyozta: az 1953-as diplomaszerzése után fokozatosan kiemelkedett a tájélmények megörökítéséből és egyre inkább a rézkarc felé fordult.
„Sokszor nosztalgiákkal is teli tájait – melyekben fel-felgyúltak erdélyi, ifjúkori emlékei: a szülőváros Torda vagy Segesvár – betelepítette egyre több figurával, állattal” – hívta fel a figyelmet Feledy Balázs, hozzátéve, hogy tájaiból sokszor város vagy kert lett. Alakjai a flóra és a fauna közegében mindig valamilyen álomszerű közegben „meditáltak az élet szépségeiről” – mutatott rá. Egyéni ironikus szemléletmódja nem nélkülözte „a csipkelődést, a finom erotikát, a nosztalgiát, a látomásosságot” – mondta.
Feledy Balázs szólt arról is, hogy színezett rézkarcvilága unikummá vált, nemcsak a kortárs magyar grafikában, de külföldön is. Többek között 1966-ban Krakkóban, majd Ljubljanában, Sao Paulóban, Luganóban és Újdelhiben is születtek sikerei.
Emlékeztetett arra is, hogy 26 évesen vette át először a Munkácsy-díjat, másodszor 38 évesen, majd jöttek a közönségsikerek.
A művészeti író felhívta a figyelmet, hogy Gross Arnold vonat- és ásványgyűjteményének környezetében a maga által teremtett univerzumában művészetével magányossá vált. „Művészeti eszményei és a kortárs művészet gyakorlata elvált egymástól, s ez benne is feszültséget indukált” – jegyezte meg. Ennek ellenére továbbra is Rembrandt, Dürer, Van Eyck művészetét tartotta etalonnak, és nagyra becsülte főiskolai mesterei közül Hincz Gyulát, Koffán Károlyt, Konecsni Györgyöt, Barcsay Jenőt, az idősebbek közül Szabó Vladimírt tartotta a legtöbbre. „Miközben úgy érezte, rossz irányba halad a művészet változása” – fűzte hozzá.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!