Kallós Zoltán irányt mutatott a XX. század nehéz évtizedeiben – fogalmazott Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára a Szentendrei Szabadtéri Múzeumnak a Kossuth-díjas népzenegyűjtő életútjáról szóló új kiállításának megnyitóján, amelyen Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke és Cseri Miklós, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum megbízott főigazgatója, miniszteri biztos is méltatták Kallóst.
Ebből az alkalomból Pozsony Ferenc néprajzkutató ismertette az új Balladás könyvet, amely a kallósi életmű meghatározó kötetének, a Balladák könyvének bővített, mintegy húszórányi hangzó anyagot tartalmazó melléklettel ellátott, 2014-es új kiadása.
Kallós Zoltán jelentőségét alighanem senkinek sem kell bemutatni, s nem egy tárlat foglalkozott már munkásságával. A mostani, szeptember 15-ig nyitva tartó kiállítás különlegessége, hogy a teljes életművet felöleli, és a népzenegyűjtések mellett a Kallós által összegyűjtött tárgyi emlékeket, például rengeteg régi viseletet is a közönség elé tár. Három részből áll: kettő hagyományos kiállítás, egy pedig a válaszúti néptánctáborok hangulatát idézi meg a „tánccsűrben”. Kallós gyűjtései nélkül ugyanis aligha tartana itt a táncházmozgalom.
Az Indulj el egy úton Kallós Zoltán című főkiállítást a Skanzen Galériában találjuk, itt viseletek, festett kerámia használati tárgyak, fényképek és időrendbe szedett tematikus tablók segítségével követhetjük végig Kallós Zoltán gyűjtőútjait Válaszútról indulva Moldván, Gyimesen, Kolozsváron át vissza Válaszútig. A terem közepén kiadványok között láthatjuk azt a legendás Uher márkájú magnetofont, amellyel Kallós a gyűjtéseit rögzítette. A terem falain képek láthatók a gyűjtések segítőiről, munkatársakról, az időközben virágzásnak indult táncházmozgalom neves alakjairól, például Sebestyén Mártáról, Berecz Andrásról.
A fotókat a falra szerelt képernyőkön kisfilmek egészítik ki, amelyek az adott témákhoz kapcsolódnak. Az időrendiség, az ok-okozati összefüggések felismerése segíti megérteni ennek a páratlan életútnak nemcsak a nehézségeit, de az eredményeit is, miközben a kisebbségi sors, a néprajzi gyűjtéseket gátló XX. századi politikai-társadalmi tényezők és az ébredező táncházmozgalom szerepe is világossá válik.