2012 végén, amikor megszületett a Bridge Budapest ötlete, az alapító startup cégek sikertörténetéről a világ sokkal többet tudott, mint mi. Maga a startup fogalma, sőt az egész közeg ismeretlen volt a közbeszédben. Egy belterjes, pár száz fős közösség sajátja volt. – Ha mi abban hiszünk, hogy az ország versenyképessége az ilyen kreatív vállalkozásokon is múlik, akkor ahhoz ennek a körnek ki kell bővülnie. A saját sikertörténeteket szerettük volna elmesélni, ezzel inspirálni másokat abban, hogy merjenek belevágni az álmaik megvalósításába. Az alapítók és az ő történeteik vannak a fókuszban, mert nélkülük ez az egész nem lenne hiteles. Most már bátran kijelenthető: a Bridge Budapest európai viszonylatban szinte egyedülálló kezdeményezés. Nagyon ritka, hogy csak vállalkozók így állnak össze egy ügy érdekében. Nem látni máshol példát arra, hogy ilyen erős alapítói elköteleződéssel működjön egy projekt. Számunkra alapvetés volt, hogy a véleményformálói közegben is köztudottak legyenek ezek a történetek. De még fontosabb, hogy bármi, amit csinálunk, az a széles nyilvánosságnak szóljon. Szándékosan nem kezdtünk el meetupokat, a szűk szakmát érintő eseményeket szervezni. Át akartuk törni a falat, a közbeszéd részévé akartuk tenni a történeteket, ezt a világot. Épp azért, mert úgy véljük, ezekkel katalizálni tudunk másféle folyamatokat is – emlékszik vissza a kezdetekre Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője, akivel a Ustream Andrássy úti központjában beszélgettünk.
A munkahely atmoszférája tökéletesen visszatükrözi azt, amit ezek a cégek képviselnek: tehetséggel és szorgalommal, na jó, meg egy kis szerencsével igenis meg lehet hódítani az egész világot. Az egykori Párisi Nagyáruház tetőszintjén lévő loftirodában egybefolyik a tér, a különböző funkciók egymás „területét” átlépve képesek egységet alkotni, a végeredmény egy otthonos, komfortos és laza közeg. Van itt grillező, csocsó- és pingpongasztal, babzsák és gyönyörű kilátás Budapestre. Ez is mutatja, a Bridge Budapestet alapító cégek rehabilitálták a formalitás által megnyomorított cégkultúrát. Számukra mindennél fontosabb a motiváció, a megszállottság és a munkába vetett hit, de mindezt kellő módon honorálják is. A személyes kapcsolat mindegyik cégvezető számára fontos: a prezis Árvai Péter például álomvacsorákat tart az alkalmazottaknak, ahol meghallgatja kollégái álmait. De mindannyian vallják: a kreatív munkaerőt nemcsak megnyerni, megtartani is kell. Épp ezért például a Ustreamnél ingyen van a Túró Rudi, vagy a Preziben nem kell fizetni az egészséges kajákat kínáló menzáért sem. És ami a legfőbb, ezek a cégek szabadon értelmezik a munkaidő fogalmát: egyedül az elvégzett munka számít. És hibázni is ér, mert lehet, hogy még azzal is a cég fejlődéséhez tudnak hozzátenni. A közösség és az egyén fontosságát, a kreativitás megbecsülését hirdetik.
– Attitűdlobbi vagyunk. Az alapítók azt látták, hogy Magyarországon mindenki a kifogásokat keresi, hogy miért nem tudja elindítani a saját vállalkozását. Nekik sem volt könnyű: semmivel sem jobb körülmények között tudták véghezvinni céljaikat. Erre akarjuk felhívni a figyelmet – emeli ki a vezető. – A kezdetektől fogva végzünk kutatásokat, hogy megismerjük a húszas-harmincas korosztály mentalitását. Láthatóvá vált, hogy az eszközök és az inspirációs források teljesen hiányoznak a rendszerből. Csomó illúziót dédelgetnek ezek a fiatalok azzal kapcsolatban, hogy ha külföldre mennének, minden sokkal egyszerűbb lenne. Mostani eredmények szerint a fiatalok 48 százaléka hagyná maga mögött az országot. A döntésüket első helyen a pénz motiválja, de a jövőjüket mégis itt, Magyarországon képzelik el. Ebből evidens az a következtetés, hogy valójában mégsem mennének el, ha tudnák, hogy mit és hogyan csináljanak. Ezért kell ezeket a történeteket elmesélni, hogy igenis Magyarországról indulva létre lehet hozni globális sikersztorit. Épp most készült el egy kutatásunk, amiből kiderül, hogy a Prezi, és a Ustream vezetői ott vannak a spontánul említett példaképek között. Ez óriási dolog, ahhoz képest, hogy a nulláról indult el ez a történet. De a vége még nagyon messze van, az országos hatás még mindig nem érhető tetten – mondja Veronika.
A Bridge Budapest elsődleges célja, hogy a fiatal generáció számára nyújtsanak segítséget céljaik elérésében. Tevékenységük egyik alappillére az ösztöndíjprogram, amelyben a résztvevő fiatalok testközelből ismerkedhetnek meg ezeknek a cégeknek a Szilícium-völgyben vagy a Távol-Keleten folyó munkájával, a startupokra jellemző újszerű vállalkozói stratégiájával. A Prezi, a Ustream, a LogMeIn és az NNG alapítói nem felejtették el, ők honnan indultak. És nincs ennél becsülendőbb.
Március 18-án hirdetik meg legújabb egy hónapos, ösztöndíjprogramjukat, amire április 10-ig várják a jelentkezéseket. Marketing, dizájn, számítógépes fejlesztés és értékesítési területre hirdetnek meg gyakornoki lehetőségeket. A jelentkezőknek egyperces videóban kell arról mesélniük, hogy mik is szeretnének lenni, ha bármit választhatnának. A kiválasztásnál fő szempont az eredetiség, a szenvedélyfaktor, az elkötelezettség, a kreativitás és persze a szakmai tudás. – Igazi közösség alakult ki. Az eddigi 14 ösztöndíjasból már létre is jött a Bridge Ambassadors csoport, amely már saját identitással bír. Mindenben támogatjuk őket. Az a cél, hogy a jó ötletek és a tehetséges fiatalok tudjanak egymással találkozni. Már most segíteni akarnak: megtapasztalták, hogy kaptak egy lehetőséget, és szeretnének visszaadni a saját korosztályuknak ebből valamit. Ez egy újabb történetmesélési lehetőség – fejtegeti Pistyur Veronika. – Az ösztöndíj során a fiataloknak egyetlen feladata van: minél több információt, ingert szívjanak magukba, minél többet tapasztaljanak. Ezeket egy videóban és blogbejegyzésekben kell megosztaniuk, hogy meséljenek az élményeikről. Egy biztos: az önbizalmukban történik olyan változás, ami szinte visszafordíthatatlanná válik. Annak a hite erősödik meg bennük, hogy tényleg bármit lehet. Egyikük úgy fogalmazta meg: amikor elindult Budapestről, egyetemista volt, de amikor visszajött, vállalkozó lett. Rögtön el is indította a saját cégét.
Eddig majdnem négyszázan jelentkeztek a Bridge Budapest által meghirdetett ösztöndíjprogramra. Az alapítók viszont azokra is gondoltak, akik nem kerültek be. Nekik külön projektet indítanak. – Ha nem is tudjuk mindenkinek megadni azt a lehetőséget, hogy elvisszük őt a világ másik felére, legalább lehetővé tesszük számukra, hogy eszmecserét tudjanak folytatni egymással, tudják az ötleteiket éles helyzetben megmutatni – részletezi a Bridge Budapest vezetője.