A forgatókönyv alapjául szolgáló regény írója, aki Thurzó Gáborral együtt a pályadíjnyertes forgatókönyv társszerzője is volt, kérdezgette a bemutató alkalmával a gratulálóktól: „Tényleg hiteles?” Az illetőt Karinthy Ferencnek hívták, a regényt, valamint a belőle készült filmet pedig Budapesti tavasznak. Karinthy Frigyes fia 1953-ban írta meg a regényt, éppen abban az időszakban, amikor a Magyar Nemzet és a Szabad Nép munkatársa is volt.
A magyar film pedig ugyanebben az évben lépett ki a Rákosi-korszak által ráoktrojált sematizmusból, a termelési filmek demagóg propagandisztikusságából. Sztálin halála után és Nagy Imre miniszterelnökségével párhuzamosan a magyar filmben is megjelentek végre a külföldön már elterjedt realista törekvések. Elsőként Várkonyi Zoltán Simon Menyhért születése és Fábri Zoltán Életjel című filmjei tudatták, hogy a magyar film friss levegőhöz jutott, és az alkotói szabadság, a kreativitás nem veszett el az 1948–1953 közötti időszakban.
Máriássy Félix is benne volt már egy ideje a szakmában a Budapesti tavasz előtt, és 1954-es Móricz-adaptációja, a Rokonok is bizonyította, képes a kellő érzékenységre, valamint jól tudja kezelni az adaptációs kihívásokat. A Budapesti tavasz története 1944 karácsonyán kezdődik, a felszabadulásig tartó időszakot dolgozza fel két katonaszökevény, illetve egyikük szerelmén keresztül.
A film pontosan mutatja be a szovjet ostromgyűrű idején átélt borzalmakat, a bizonytalanságot, amikor az emberek többsége egyszerűen túlélni akart, de már abban sem igazán reménykedett. A Budapesti tavasz egyik hőse – a kor emblematikus színésze, Gábor Miklós alakításában – éppen ezért nem tervez előre, csak életben akar maradni, s ezt kívánja szerelmének, egy zsidó származású lánynak is.
A Budapesti tavasz első alkalommal beszél magyar filmben a holokausztról, és mutatja be realista módon a második világháború végóráit.
A megjelent DVD extrájaként megtekinthető egy beszélgetés Zombory Máté szociológussal és Varga Balázs filmtörténésszel, akik a Budapesti tavasz történelemképének elemzésekor joggal nevezik Máriássy drámáját a hiány filmjének. Zombory kiemeli, már a világháború alatt megkezdődött az a diszkusszió, amely értelmezni próbálta, hogy mi is történik pontosan a háború alatt. Majd főképp a kommunista hatalomátvételt követően mellőzik a zsidókérdést és a holokauszt témáját, illetve csak háborús kontextusban jelenik meg a fogalom, s éppen ezért az antifasiszta küzdelem részeként beszélnek róla.