Éden Hotel, vagyis David Attenborough álma

Maga a vadvilág. A megfigyelt „példányok” úgy hozzák felszínre az ösztöneiket, hogy arról maguk sem tudnak.

fib
2015. 03. 05. 9:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aztán feltalálták a valóságshow-kat, ahol a szereplők önként lemondanak jogaikról, s bár tudják, hogy figyelik minden mozdulatukat, egy idő után ez nem zavarja őket abban, hogy gátlásaikat levetkőzve viselkedjenek a kamerák előtt. Ez már majdnem természetfilm.

Magyarországon 2002 óta követhetjük laboratóriumi körülmények közé zárt vadidegenek életét a képernyőn. Azóta tucatnyi különféle formátumot kipróbáltak már a csatornák, az állandóságot a folyamatos változás jelenti: az egymást követő évadok mindig megpróbáltak túltenni az előzőn. Ennek megfelelően váltak egyre erőszakosabbá, harsányabbá, alpáribbá a produkciók. És mivel a nézettség nem csökkent, valószínűleg a közönség ingerküszöbe is ugyanilyen ütemben emelkedett.

Egy újabb valóságshow-széria így már szóra sem érdemes. A TV2 új műsora, az Éden Hotel azonban mégis felkeltheti az érdeklődésünket. Jóval többet mutat meg ugyanis, mint gondolnánk – és nem csak a szereplőkről. A műsor lényege, hogy egy egzotikus ország (ezúttal Costa Rica) tengerparti villájába költöztetnek öt lányt és öt fiút, akik párokat alkotva versengenek a fődíjért. Az idillt az újonnan beköltöző csábítók dúlják fel, akiknek a célja, hogy a régi versenyzőket kitúrva párt találjanak maguknak, és ez így megy tovább a fináléig.

A TV2 reklámja szerint a taktikai valóságshow az állati ösztönök és az emberi logika játéka. És milyen igazuk van, bár nem egészen a szlogen sugallta értelemben. Az Éden Hotellel megvalósították az önironikus show-t, amely éppen azzal csinál állatot a szereplőkből, hogy megpróbálja elérni, viselkedjenek emberként. És így pontosan rámutat, miről szól ez az egész.

Az nem újdonság, hogy egy valóságshow esetében a bicepsz és a szilikonmell többet nyom a latban, mint az ész. Az elmúlt években az is természetessé vált, hogy profi örömlányokat és gyakorló őrülteket küldenek be a zárt térbe, így nem kell sokáig várni az akcióra, nem kapcsol el a néző. Aki nem mellesleg élet és halál ura általában, hiszen ő dönti el, ki maradhat, és kinek kell mennie a show-ból. Az Éden Hotel ebből a szempontból kivétel, hiszen nem élőben megy, az előre felvett részekbe a néző nem tud beavatkozni a szavazatával. Így a finom hölgyek és az előkelő urak egymás között játsszák a játékot.

A TV2 nagy húzása, hogy az inverz agysebészkongresszust néhány valóban fifikás versenyzővel pezsdíti fel. Hiszen mi látványosabb lehet annál, mint amikor gyertyaláng gyúl az éjsötétben? A két-három gondolkodó lény remekül ellenpontozza a többieket, rávilágítva azok valódi énjére.

Az állati ösztön a testiség és az erőszak, gondolhatnánk, de valójában éppen a taktika, az ész terepe változik így a vadvilág harcterévé a játékban. A legtöbb szereplő akkor süllyed a legmélyebbre, amikor megkísérli használni az eszét. És ezzel nagyon közel kerülnek David Attenborough évtizedes álmához. A megfigyelt példányok úgy hozzák felszínre az ösztöneiket, hogy arról ők maguk sem tudnak.

Az Éden Hotel pedig ezzel nem pusztán az egyes szereplőket, de az egész formátumot, és így a nézőket is vizsgálat tárgyává teszi. Hiszen pontról pontra tárja eléjük, mit is kísér figyelemmel napról napra egy-másfél millió ember. A valóságshow-rajongók eddig is önmagukat nézték a képernyőn, de ezt most már nyíltan az arcukba is vágják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.