– Mikor tuningoltál először?
– Az első ilyen módszerrel készült képet 2003. január 18-án készítettem.
– Nem lep meg a dátum, hiszen máshonnan tudom, hogy a 8-as és a 18-as szám kitüntetett jelentéssel bír az életedben. Miért is?
– A 18-as szám azért fontos, mert ha elfektetjük, a mínusz végtelen jelét kapjuk. Ráadásul, és ezzel már többen is foglalkoztak, a 18-as dátumhoz nagyon sok meghatározó történelmi fordulópont, esemény kapcsolódik. És lehetne még sorolni a szempontokat: sok intézmény, bolt zár be 18 órakor, ennyi idősen lesz hivatalosan is érett egy fiatal, 180 zen mantra, 81 szenté avatott pápa, stb. Az utolsó fényképen, ami rólam készült Marosvásárhelyen, a főtéren található 18-as számú gyógyszertár táblája alatt vagyok látható. Ezt később fedeztem fel, és azóta, pontosan 1984. április 18. óta gyűjtöm az érdekesebb 18-as számokat, éppen ezért mindig van nálam fényképezőgép. És mivel ennyire kitüntetett társadalmi szerepe van ennek a számnak, igyekszem a kép befejezését, vagyis azt a pillanatot, amikor a pecsétet ráhelyezem, 18-ára időzíteni. Ha mégse sikerül, akkor 8-ára.
– Miért döntöttél úgy, hogy régi, értéktelen festményeket festesz át, és ezáltal meghökkentő vizuális gegeket és mélyebb mondanivalót egyszerre tartalmazó képeket hozol létre?
– Az említett év első napján egy galériából botorkáltam hajnalban haza a nagy hóban, és egyszer csak egy szétszabdalt festményre lettem figyelmes, amit egy autó kerekének támasztottak. Megnéztem az utcai lámpák fényénél, és azt láttam, hogy egy egészen szépen megfestett kép, ezért el nem tudtam képzelni, miért történhetett meg ez a brutalitás. Gondoltam, restaurálom a képet és eladom. De olyan mértékben roncsolódott, hogy még a szakrestaurátor sem tudott vele mit kezdeni, ott maradt a kép felületén egy hasadásrendszer nyoma. Ez a nyom vagy geometrikus szerkezet adta az ötletet. Akkoriban olvastam Stanislaw Lem Summa Theologiae című könyvét, ennek hatására, valamint a nyugat-európai látogatásaim miatt felmerült bennem a kérdés, hogy ugyan minek van szükség ennyi múzeumra, archívumra, műtárgyraktárra. Lem annak a következményeiről írt többek között, hogy az egyre halmozódó műtárgyakat nem tüntetjük el, nem hasznosítjuk őket újra. Úgy döntöttem, hogy több műtárgyat nem hozok létre, és valóban, 2003 óta egyetlenegy önálló festményt sem készítettem. Ez egyfajta sztrájk is a részemről. Tiltakozás a műtárgyak szaporodásával szemben. De azért az ötleteim tovább halmozódnak, a lendkerék visz tovább. Megtaláltam ezért ezt a fura módszert, a régi képek újrahasznosítását. Alkotok is, meg nem is, művész is vagyok, meg nem is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!